Senaste inläggen

fredag 23 januari 2009

Clinic i fotgående igår

Inte förrän jag kom hem insåg jag att det första av tre demoekipage på clinicen var Tina och Sabina. Ingen bild har jag på dem heller, att mobilen kunde användas till både kamera och anteckningsblock gick upp för mig först efter ett bra tag... Illa. Iallafall var deras demo mycket bra, liksom Evas åtföljande kommentarer. Det finns mycket där för mig och Kasper att ta tag i och försöka överföra till vår lilla nivå.
Eva och 10 månaders golden som ännu inte börjat sin fotgåendeträning. Eva visade små embryon till ingångsträning med handen som en stolpe. Allt komplicerades av att hunden hela tiden ville visa hur duktig hon var att sitta, så mycket tid fick ägnas åt att klicka in ett stående. Kvällens roligaste inslag var när tiken lyckades få loss Evas ena örhänge, varpå Eva räddade det, satt och kelade med hunden och sen skulle belöna. Hon sträckte av gammal vana fram vänsterhanden – men där fanns inget godis, utan en örhängesplupp! Så nu är denna golden lite extra gyllene... ;)
Malle med matte i elitklass, som har problem med pipande hund. Dock fick vi under kvällen höra väldigt lite pip. Däremot fick vi under detta inslag lära oss mycket om hur man med ytterst liten mimik kan underhandsbelöna och förvarna om vändningar åt ettdera hållet. Det senare gjordes genom att fälla ut ”blinkersen” – en liten huvudvridning åt det håll man skulle aningen innan man själv svängde.
Här kommer mina kortfattade mobilanteckningar, får reda ut dem lite senare:
  • Lek igång
  • ställ upp
  • backa
  • belöna på vänster sida, smek m vänster hand, godis m höger
  • vänd o gå
  • upp m huvudet
  • mimikbelöning:
    belöningsblick hastig, flirt
  • uppnick m hastig slick
  • gäspning
  • blinker m huvudet före vändning
  • gå ner o smek före godis eller lek, öka den sociala kontakten
  • stolpe runt hand
  • håll dig undan vid undanplockning av lekgrej och godis, så hundens intresse hålls vid liv, låt hunden söka upp dej
  • då blir hunden aktiv, ingen snoozning till nästa uppställning
  • håll dig undan med belöning, låt hunden jaga ifatt den

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Bra att få läsa om clinicen från dig också. Man missar alltid en massa och borde nog gå den fler gånger. Jag har skrivit mer idag om clinicen.
    Tina

    SvaraRadera
  2. Åh, måste dit och läsa. Jag fattar fortfarande mina anteckningar, märker jag. Har börjat lite med mimikbelöning och att backvända undan med godisbelöningen.

    SvaraRadera