Senaste inläggen

fredag 16 januari 2009

Dr Jekyll och Mr Hyde

Husse kom just in från en längre promenad och förfasade sig över hur totalt odräglig Kasper hade varit. Jo, jag vet ju det, särskilt på utväg i skogen är han ibland rena mr Hyde. På hemvägen kan han sen slå om helt och bli dr Jekyll.

Som en koll av hur uppspelt han var tog jag fram en klicker och lite godis och började träna fotpositioner i arbetsrummet. Suveränt bra, flertalet högervändningar också. Då vågade jag mig på att prova några vänstervändningar och fick lite märkliga beteenden:

1) hopp mot godishanden (händer aldrig annars, måste vara att jag liksom inbjuder genom att närma mig hunden med vänsterhanden)

2) backning först och sedan fram till min vänstersida när jag ställt upp mig på nytt.


Ingetdera var ju direkt bra, så jag lade ifrån mig godiset på bordet för att få bukt med 1). Sen gjorde vi om tills han gjorde ett par fina bakdelsvändningar à la klossträning. Belöning!


Detta är ju ett helt nytt moment i positionsträningen, och det behöver helt uppenbart tränas en hel del. Men jag såg samtidigt tendenser till att det kan bli väldigt fint så småningom.


Nån som vill ha mr Hyde, så kan jag behålla dr Jekyll?

2 kommentarer:

  1. Undrar om hundarna har vårkännslor för Freddie var helt omöjlig idag han med. Fick gå kopplad halva promenaden eftersom jag alltid inväntar att gå vid sidan för att släppa lös honom. Idag gick han framför i hela kopplets längd.

    Jag har utmanat dig i min blogg, vore skoj om du ville anta den.
    Ha en fett bra helg ;)
    Tina

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma, blir nog en del jobb, men nu har jag just fått spotify som lyser upp min jobbtillvaro... ;)
    Får väl kolla din utmaning, då... :D

    SvaraRadera