Senaste inläggen

tisdag 20 januari 2009

Kryp, ingångsposition, apportbock

Har tränat lite olika delmoment i köket:
Kryp – svårt att komma förbi ca tre krypsteg. Sen stannar han upp och tittar på mig. Varför klickar du inte? Om jag bara avvaktar kryper han tre igen, och stannar. Eller så reser han sig upp helt eller med rumpan. Fast jag kanske inte ska oroa mig för det – här skriver man att krypmomentet ska få ta sin tid. Några tips på hur jag ska gå vidare med min egen position snarare än sträckan (fast jag använder ju target stick istället för hand): ”Kom ihåg, ju högre huvud fram, desto lägre bak. Ser det bra ut och hunden kan krypa en dryg halvmeter är det dags att börja jobba in sig så man hamnar bredvid hunden. Med din hand ser du till att hunden kryper rakt medan du själv sakta ändrar position så du till slut hamnar bredvid hunden. Låt hunden krypa max 70-80 cm vid varje tillfälle innan belöning och gå gärna tillbaka där du bara belönar en tass framåt osv. Sakta men målmedvetet ska du till slut kunna sitta på knä bredvid din hund när den kryper. För att minimera risken för ett snett kryp kan du sätta upp vänster ben så det bildar en ”mur” som hindrar hunden att dra sig åt höger.
Ingångsposition – han börjar bli rätt duktig på detta, både ute och inne. Har nu börjat göra små försiktiga vänstervändningar, och visserligen ser jag inte hur det ser ut, men när vi vänt klart är han i rätt position. Måste se om jag kan ta till spegeln igen för att se hur han beter sig i vänstervändningen. Åt höger hamnar han ibland fel, oftast då lite snett bakom mig. Tänk min vänsterhäl med riktning klockan tio. Givetvis nollar jag det. Totalt sett har det dock gått bra framåt.
Apportbock – lade ned en bok till hjälp för att köra apportbocksträning à la klossträning. Han fattade rätt snabbt att han skulle ta apportbocken med sig runt till mig. Men sen släpper han den nästan omedelbart. Måste klura ut hur han ska fatta att han ska hålla fast den. Ett tag blev han väldigt förvirrad när han kom runt med apportbocken, slängde ner den på golvet och sen inte fick någon belöning. Då tjurade han ett tag, lade sig och tittade på mig och gnällde lite. Jag bröt för att fixa mej en kaffe och då kom han gående med apportbocken till mig... sötnos.
Klickerklok skriver så här om ett bra gripande: ”Här kan det vara en stor fördel att belöna med kamplek och hålla ett högt tempo i träningen. Det kan till och med vara en bra idé att ha kampleksaken i ena armhålan och apporten i andra. Då kan du snabbt växla mellan repetition och belöning och se till att hunden behåller den intensitet och lust att gripa som väcks med kampleken.
Och lite längre ner, för att träna stadgan i detta moment: ”Nu kan du prova samma sak med apportbocken. Låt hunden hålla apporten, presentera en öppen hand med godbitar. Om hunden släpper apporten försvinner handen och ni gör om övningen. Så for hunden håller fast apporten trots att du lockar med godbit, tar du tag i apporten, säger ”tack” och belönar. Öka tiden som du lockar hunden innan du belönar. Du kan också göra samma sak med leksaker. Plocka fram en leksak och belöna om hunden fortfarande håller fast apporten. Om han skulle släppa, försvinner leksaken och ni gör om övningen. Det brukar inte ta lång tid innan du kan kasta leksaker runt dig och lägga godbitar på näsan, medan hunden fortfarande håller apporten i ett fast grepp.
Lite senare: Testade att varva kamp med handske och hålla apportbock, och då blev det lite roligare, även om han ju inte alls håller så hårt om bocken som om handsken. Men jag kunde backa ett antal meter med apportbocken utan att han släppte taget. Ninni, för att kunna träna som du beskriver måste han ju kunna kommandot Håll fast, och det kan han inte. Jag provade lite med Vänta, och det verkar funka, även om det känns konstigt att säga så i det här sammanhanget. Men för honom betyder ju Vänta att fortsätta göra det han gör, så kanske det är en väg att gå... bara under en övergångsperiod.
Angående HD så har jag inte tänkt göra det på Kasper. Det ingick ju i min ursprungsplan, men eftersom han har fel på tänderna och ändå inte kan avlas på har jag svårt att motivera den utgiften. De pengarna lägger jag hellre på en rolig kurs som vi båda kan ha kul av... Trist på Bond, men Billy är förhoppningsvis en A-kille.

1 kommentar:

  1. Vad gäller fasthållandet.. jag har helt enkelt fått lära Tosse "Håll fast", tjagglar han på apportbocken.. min magkänsla säger att han inte är redo för apporteringen ännu om han släpper, jobba med honom, att han ska kunna hålla när han står still lika länge som det tar för honom att komma in till dig..
    Sätt den i munnen på honom, "håll fast", tjagglar han, sätt handen under hakan "nej", håll fast "braaa"... är jag luddig???

    Bond fick HD-resultat idag, C, tråkigt, så nu hoppas jag på Billy och Kasper, även om Binkis får A eller B, så ser jag ju helst att inte fler än en av hennes bröder, max två har HD-fel...

    SvaraRadera