Senaste inläggen

torsdag 1 januari 2009

Slut på 2008 - nytt 2009

Vad har hänt under 2008? Jättemycket ser jag när jag bläddrar igenom bloggen. En kort sammanfattning:
Kasper har lärt sig cykla och i slutet av året har han kört en enmilarunda utan problem.
Vi har gått många kurser under året, där åtminstone en del lärdom börjar sitta hos oss båda:
våren – Steg 1 och 2 i Frösunda, klicker 2, allmänlydnad, handling
hösten – kantarellsök, viltspår, skvallerträning
Vi har skaffat hundpass så vi kunde åka på utlandssemester tillsammans.
Kasper har, mest på lek, lärt sig några enklare agilityhinder.
Vi byggde en hage i trädgården så Kasper kan springa ut ibland på egen hand. Inte så roligt dock, om han är ensam och inte vi är med. Han föredrar fortfarande linan på andra sidan huset, där det är soligare och varmare och han har mer koll på läget.
Vi har testat hundhotell ett par dagar och fått bekräftelse på att det fungerar för honom. Bra de gånger han inte kan hänga med på semester.
Vi har skippat allt vad utställningskarriär heter pga. tandfel: en tvåa och en trea på de båda utställningarna.
Semestrar: båt till Gotland; jag och Kasper tältade i Skåne på dsg-träffen i Tollarp, vi åkte runt mer i Skåne och vi åkte båt över till Rügen. En av höjdpunkterna var Storegård hundpark strax utanför Löddeköpinge.
Tyvärr missade vi MH och kennelträff pga. kennelhosta.
Slutligen besökte jag Hund 2008 och träffade en massa fina hundar av intressanta raser.
Vad händer då 2009?
Vi har anmält oss till några kurser, kortare och längre:
ett föredrag om Ami-chien här i Vallentuna, en clinic i fotgående hos Eva Bodfäldt, en mer avancerad klickerkurs hos Canis, en agilitykurs i april eller så. Och sen ska väl viltspårandet komma igång igen när kylan släppt, vi talade om att köra en fortsättning för hela gruppen plus att gå upp i anlagsprov tidig vår.
Sen har jag bjudit husse på semester till Napoli en vecka och då får Kasper bo på hundhotellet igen. I sommar planerar vi hyra ett hus i Frankrike en längre tid och då ska Kasper få följa med. Ska bli roligt att ta med hund till detta hundvänliga land.

Apporteringen har för övrigt lossnat totalt, åtminstone inomhus. Ute har jag inte testat sedan jag började med nya metoden. Inne kan han följa efter mig med apporten i munnen, och han kan också skickas att hämta den och lämna av i handen. Han håller inte fast den om jag inte tar den med det samma, men jag har nu ytterligare någon sekund på mig att ta den innan han släpper. Ska jobba vidare med fasthållandet. Han släpper den inte på tillbakavägen längre i alla fall, kanonbra!

2 kommentarer:

  1. God fortsättning Kasper med flock!
    Vilket bra år du haft.Helt otroligt vad ni hunnit med en massa kul äventyr för dig.Jag ser ju också hur väl Hippi mår när hon får jobba på.Idag hade vi saklet i trädgården och vad hon for runt!
    Ett härligt år ni har framför er. Bo i hus i Frankrike kan aldrig vara fel,lyckliga du! Må gott!
    PS.Underbara bilder i vinterljus!

    SvaraRadera
  2. Ja, det blev massor när man började summera ihop det... Och hälften hade jag glömt om det inte vore för bloggen. :)
    Håller just på att författa de mest komplicerade brev på franska om boendet, men börjar tro att allt ska falla på plats. Ska tillägga att min franska är rätt skral, men hoppas att den ska förbättras i sommar. ;)

    SvaraRadera