Senaste inläggen

lördag 10 januari 2009

Första viltspårningen för i år

Väder: +1 grad, lite vind från höger i den övervägande spårriktningen.
Spår: Nära Angarnvägen. Drog ett ganska kort spår för att Kasper inte skulle tappa spårkunnandet nu i vinter, kanske 200 m. Rakt, bloduppehåll, vänstervinkel, högervinkel, spårslut. Låg ca 2,5 timmar.

Visst ser jag för kool och helkoncentrerad ut?
Framme! Jag ser den, jag har den på kornet!
Spårning: Raksträckan och bloduppehållet gick kanon. Sen gick han åt alla håll och kanter vid vänstervinkeln. Jag stod och väntade och till sist kom han tillbaka och tog upp spåret. Kan det ha varit viltstörning där? Därefter genade han och gick rakt på klöven (från fel håll) utan att ta högervinkeln. Kanske vinden spelade in där (och kanske även i förra vinkelproblemet?)? Det kan också vara så att jag lade de båda vinklarna lite för nära varandra, ska tänka på att ha lite längre avstånd mellan respektive moment nästa gång. Klöven var iallafall jättekul att återse!
På bilderna nedan ser man kamouflageselen ganska bra i olika vinklar.

Nu bidrar husse i en hundfototävling med en av bilderna ovan. Var med och rösta! ;)

4 kommentarer:

  1. Åh vad härligt det ser ut! Hoppas att Luma kommer at få ett lika bra "driv" i spåret!
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Härliga bilder.
    Bild nr två med svansen rakt upp och blicken på fotot i tävlingen visar verkligen att koncentrationen är på topp.
    Håller tummarna :D

    SvaraRadera
  3. Va söt han är när han spårar, riktigt målmedveten. Kul att ni redan är igång. Får mig att fundera på att sparka igång ja gmed, vädret är ju bra för det.

    SvaraRadera
  4. Visst är han målmedveten, det här är hans rätta element, utan tvekan. Jo, jag ville gärna passa på medan snön i princip är borta. Hade tur att hitta en skogsdel som töat helt. Vi behöver få in mer rutin, båda två.
    Var just ute och cyklade, på tal om väder, och 17 vad kallt det är i motvinden! Det blev en aning kortare tur än vi brukar köra. Kasper verkade nöjd ändå.

    SvaraRadera