Senaste inläggen

söndag 18 januari 2009

Brödbak och antihoppträning

Bakade brödkakor av en typ som hela tiden måste övervakas i ugnen så de inte blir för bruna. Kasper har för ovana att gärna hoppa upp och slicka i ansiktet när man böjer sig ner. Jag har inte direkt gjort något för att stävja det, för normalt störs jag inte så mycket av det.
Men nu blev det lite jobbigt i och med dessa ideliga ugnstittningar, så jag bestämde mig för att passa på att träna bort beteendet medan vi ändå bara stod och väntade.
Jag böjde mig fram med godis bakom ryggen. Kasper hoppade och slickade i förhoppning att få godiset. När han tröttnat och satt sig ned lugnt framför mig kastade jag en bit till honom. Så höll vi på tills baket var slut.
Lite bättre blev det allt, får fortsätta denna träning en annan gång. Kanske nästa gång skorna ska på?
Sen har jag rengjort hundcykeln och bytt bakdäck också. De sista decimetrarna att få på nya däcket över fälgen var så hårt att husse fick komma och bistå. Till och med han tyckte det var svårt, men på kom det. Varje gång jag kämpar med däcksbyte hoppas jag alltid innerligt att jag aldrig ska behöva göra det i fält, i ösregn eller så. Inomhus på en stol kan jag (åtminstone nästan) greja, men i ett lerigt dike...

3 kommentarer:

  1. Tycker det är tokirriterande med hundar som hoppar upp och slickar...
    Brödkakor???

    SvaraRadera
  2. Om jag bara ska ta på mig skorna puttar jag bara undan honom om han blir för irriterande... har inte stört mig nämnvärt. Men nu har jag som sagt tagit tag i det. :)
    Jag äter ju inte vanligt bröd, så emellanåt tar jag mig tid att baka mitt "eget" specialbröd - praktiskt att ha på utflykter och så.

    SvaraRadera
  3. Väntar med spänning på att höra vad du tycker om brödet. Smart med antihopp träningen.

    SvaraRadera