Senaste inläggen

onsdag 28 januari 2009

Framförmappen

Jag testade framförmappen idag för att se vilka frivilliga beteenden jag fick. Hoppades på utgångsposition, eftersom vi tränat det så mycket den senaste tiden, men nej då, inte alls. Fick fyra beteenden i den här ordningsföljden:
  1. Ligg
  2. Sitt
  3. Stå (!)
  4. Backa

Stå blev jag rätt förvånad över, men där ser man. För att få igång utgångspositionen efter alla dessa olika belöningar (som sedan testades igen och igen, med lite pipighet till följd när belöningen uteblev) blev jag tvungen att säga Hit. Därefter gjorde vi ett antal rätt bra utgångspositioner. Men emellanåt faller han ur, provar nåt helt annat, som Sitt eller Ligg någon helt annanstans. Och några gånger sätter han sig snett, men rättar ofta in sig spontant efter nån halv sekund. Låter egenkorrigeringarna passera för närvarande.

Har inte lika ont i nacken längre, men det tar nog ett par dagar till innan jag känner för att köra kryp- och apportövningar, där man befinner sig nedåtböjd mest hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar