Senaste inläggen

lördag 10 januari 2009

Träningsinriktning i år


Har funderat ett tag på vad vi ska ha för mål för 2009, och just nu ser listan ut ungefär så här. Den kommer säkert att ändras eftersom...


Mål för mig:


  • Få till en mer disciplinerad träning med konkretare och tydligare delmål. Använda Hundtränaren till hjälp att logga status på olika träningsmoment.

  • Fokusera på färre saker i taget, och försöka få dem "färdiga". Ha Lydnadsträning i teori och praktik som bas.

  • Försöka komma tillbaka till det klickerska träningssättet och alltmer sällan det dominanta (även om det är det enda som fungerat på koppelpromenader). En viss mix kan fortfarande behövas, men jag ska vara restriktiv med det dominanta, eftersom klickerträningen är så mycket roligare och positivare. God hjälp kan fås på Klickerforum.

  • Försöka variera promenadlekarna mer (kom gärna med bra tips och idéer så lägger jag upp en lista senare!).


Mål för Kasper:


  • Starta anlagsprov i viltspår

  • Om han blir godkänd i det, starta minst ett viltspårprov i öppen klass

  • Lära sig gå (lydnads-)fot

  • Kunna fokusera på mig även i hundsällskap

  • Komma vid inkallning även i hundsällskap

  • Börja med agility

  • Kunna gå fint i koppel även i skog och i hundsällskap

  • Bli bättre på passivitet – kvantitativt mål: kunna sitta tyst uppbunden i skogen minst fem minuter utan att se föraren

  • Kommandot Stanna ska sitta bättre. Här känns det som om vi måste backa många steg och kanske börja om från början igen.
  • Han är anmäld till MH 28 mars. Håll alla tassar och tummar att vi är friska då...

Jag råkade hitta några gamla träningslappar från början av förra året. De intressantaste punkterna med nustatus inom parentes:


  • Grundfärdigheter (behövs kontinuerligt)

  • Fritt följ i koppel (går skapligt nu, även till viss del utan koppel, men behöver tränas kontinuerligt)

  • Skvallerträning (påbörjat, behöver dock tränas mer)

  • Sluta hoppa vid hälsande (har ej påbörjats, har dock minskat lite av sig självt)

  • Gå och lägg dig – bädd och bur (har ej tränats, men det fungerar ändå med bädden (!). Började träna bur lite, men har övergett det för närvarande.)

  • Lära Kasper att cykla och åka korg (färdigtränat)

Utgångsposition

Idag tränade jag lite mer ingångar. Jag körde för första gången i Saras rum, för det är enda stället med en spegel som går ganska långt ned. Den är dock rätt smal, så man måste stå på ungefär samma punkt hela tiden för att se hur hunden sätter sig. De gånger jag lockade med honom en runda runt på golvet för att komma tillbaka till samma spegelplats lyckades han sätta sig fint 7-8 gånger av 10.

När jag förhöll mig mer neutral men själv gick ur position satt han bara kvar och tittade på mig. Några gånger erbjöd han andra beteenden, som sättande rakt framför, läggande rakt framför eller läggande vid sidan. Statistik 3/10.

Till slut gjorde jag så att jag gick ur position, sen tillbaka till spegelplatsen men så nära Kasper att han flyttade sig (snäll bortknuffning). När jag uppnått att han flyttat sig ur position ställde jag upp mig igen och då hamnade vi åter på 8/10.

Körde även lite med target stick för att han på så sätt skulle lockas att komma in fint till mig, men tog bort den rätt snart, för det är ju inte själva rundandet som utgör problemet, utan den begränsade positionsmöjligheten framför spegeln. Man skulle träna i en stor gympasal med hel spegelvägg. ;)

2 kommentarer:

  1. Härligt att läsa!
    Vad var det nu för problem med ingångarna igen?

    MH glömde du!

    SvaraRadera
  2. Ingångar vid inkallning går finfint (bortsett från att han brukar ta ett mattehälsningsskutt av pur glädje, borde försöka filma det nån gång). Utgångspositionsträningen syfter till att få till en bra fot som sedan kan byggas vidare till att vända sig runt med bibehållen fotposition och sen att gå fot.

    Javisstja, MH. Tack för att du påminde mig! Måste editera inlägget. ;)

    SvaraRadera