Senaste inläggen

torsdag 14 maj 2009

Lite lydnadsträning på gröna ängen

Vi tog en förmiddagspromenad till gröna ängen, där vi var helt ensamma.
Jag körde lite fritt följ, inkallning, läggande under gång och det gick ganska bra.
Varje gång han började snooza under momenten harklade jag mig lite och fick för det mesta tillbaka uppmärksamheten. När han tappade uppmärksamhet och började snooza mellan momenten hoppade jag och tjoade lite, och då kom han springande.
Det tipset var ju bra här hemma, med andra ord. Men jag är mer tveksam över effekten på ställen med stor hundstörning...

I eftermiddag kommer Enzo och ska köra agility med oss. Kul!

4 kommentarer:

  1. Har du testat "lång näsa" på Kasper? När jag körde lydnad med Musse fick jag tipset att använda mig av den tekniken om hon slarvade, var okoncentrerad eller inte ansträngde sig tillräckligt. Bygger på att man har en gottegris till hund, men det är ju inget problem i mitt fall.... :-) Annars kan en favoritleksak funka lika bra. Huvudsaken är att hunden verkligen suktar efter belöningen.

    Funkar som så: ha riktigt supergott godis (eller vad du nu väljer, beror som sagt på hunden) när du tränar. Om Kasper inte anstränger sig tillräckligt, så håller du godiset framför nosen, så han får vittring, men istället för att ge det knyter du näven om godiset, gömmer handen bakom ryggen och säger ungefär "nä nä, bättre kan du, kom igen nu" (lång näsa åt hunden alltså) och så gör du om övningen tills du blir nöjd.

    Att träna på det sättet är perfekt om man vill få hunden att anstränga sig lite extra. Varefter den lär sig konceptet förlänger man passen och utökar förstås kraven på vad hunden ska klara innan den får godiset.

    Viktigt dock att man aldrig kör för många/långa pass, motivationen ska givetvis hela tiden vara på topp. Den ska jobba för sin belöning och känna sig jätteduktig när den lyckas. Då tar man paus!

    I Musses fall funkade det här kanonbra! Hon slog nästan knut på sig själv för att få sina belöningar. Jag såg förstås till att hon alltid var lite småhungrig när vi tränade. Det var nämligen ett annat träningstips: Träna aldrig med en mätt hund!

    Kanske du redan känner till det här, men hur som helst: det är en himla effektiv metod! :-)

    Ha det gott!

    Åsa

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen!
    Litegrann har jag testat "lång näsa" på Kasper, men kanske inte i tillräckligt hög grad. När vi kör slalom här hemma brukar jag hålla fram en riktigt god godbit, stoppa undan den och köra. Sen kommer belöningen efter en lyckad omgång, kan ju behövas göras om en elelr ett par gånger på vägen.
    Borde kanske ha provat det igår på kursen, fast då kanske hellre repleksaken. Det kanske blir för mycket att kampa före hoppningen, men att åtminstone visa den och retas lite för att stoppa undan den kan *möjligen* få Kasper att höja uppmärksamheten på mig och därmed sänka den på kringvarande hundar. Ska absolut testa det ikväll!
    Träna med mätt hund har jag lagt av med för länge sen. ;) Igår hade Kasper inte fått någon middag innan vi åkte iväg, utan fick den på plan i form av köttbullsbitar som belöning.
    Jättebra med konkreta tips på detta som är Kaspers absoluta akilleshäl!

    SvaraRadera
  3. Det kan bli rejält med poäng för er i helgen, anlagsprov start, ev godkänt, så avslutat ni tre kurser väl, Frösunda, viltspår och agility? Tänk om det kan bli lite spänning på slutet iallafall, ni knappar in på ledaren! Nästa år blir det skoj, Lina kommer säkert börja tävla med Cärla, bla Evita ska flytta till en jätteaktiv brukstjej, Achilles ska försöka få ihop sina pinnar osv!

    SvaraRadera
  4. Nina: ja, vi hoppas på det. Kurssluten är 15/5 Frösunda, 24/5 viltspår, 27/5 agility.

    SvaraRadera