Senaste inläggen

onsdag 13 maj 2009

Husse behöver bärnstenshalsband

Husse har fått borrelia och går nu på antibiotika. Det är andra eller tredje gången nu på lika många år. Jag kanske borde köpa ett bärnstenshalsband till honom med?

Så här ser tävlingsstatus ut (sista tävlingsdag 19/5):
Tina: 2
Enzo: 4
Märta: 22
Åsa: 18
Hippi: 1
Jill: 7
Ninni: 0
Jenny B: 1

Igår kväll gick Kasper, husse och jag en lång skön promenad i det vackra släpljuset. Vi träffade en husse med terrier som lade sin hund på andra sidan vägen så han fick titta på Kasper. Jag satte Kasper på min sida och sen stod vi och pratade lite. Båda hundarna var lugna. Jag tyckte att det var så skönt att hitta en husse som inte nödvändigtvis skulle ta fram sin hund ända fram för att hälsa, och han höll med. Ett riktigt trevligt möte!

4 kommentarer:

  1. Oj då, när jag ser listan inser jag att jag och Märta kör i en egen "division"; men vi är väl påverkade av våra egna vovvar. Labbarna brukar faktiskt få en eller annan fästing , trots preparering. Även om jag tycker att Exspot skyddar bra.

    Gissar att Kasper inte drabbas fullt så hårt. Hoppas i alla fall inte det!

    Ha det gott!

    /Uppsalagänget

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är kul att det blivit en sån spridning på gissningarna. Man är självklart präglad av egna erfarenheter, men också av hur mycket man tror på bärnsten i fästingavskräckande sammanhang. Nästa sammanställning jag gör ska jag skriva hundras ihop med namnet... ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, verkligen stor spridning på gissningarna! Det beror ju lite på var man bor också. Vi har mycket fästingar hos oss. I år är Kalle behandlad med Exspot och Jim har Scaliborhalsband. Frans har inget alls pga allergi. Hittills inga fästingar alls på hundarna. Jo, en del som har dött av uttorkning på väg in i Kalles päls (den är för tät!)Katterna har ett par om dagen, dom är inte behandlade alls. Där kan man ju bara använda Frontline och det har aldrig gjort nån skillnad.

    SvaraRadera
  4. Ja just det, scalibor använder jag ju till Mocca. Det var Musse som fick Exspot tidigare, men det är ju samma kemikalie som i halsbandet och hon tål inte det så numera kör jag Frontline på henne. Funkar någorlunda som det är tycker jag, även om alltid brukar få några fästingar mot slutet, när det är dags för en ny dos. Men Scalibor/Exspot är klart bäst och tack vare att Mocca har det slipper även Musse fästingeländet. Skönt!

    SvaraRadera