Senaste inläggen

onsdag 13 maj 2009

Agilitykurs

Ikväll var det agilitykurs igen. Vi provade två nya hindertyper: släptunnel och gunga.
Släptunneln var inga problem, tyget var av lätt tältdukstyp. Värre med den tunga pressenningvarianten, men nån sån såg vi inte till idag. Gungan är knepigare. Svårigheten är att få Kasper att förstå att han inte ska rusa på, utan gå lite lugnt och ordnat fram på den medan den sakta tippas ned under kontroll av en instruktör. Efter några varv hade farten minskats mikroskopiskt, men det gick fortfarande på tok för fort. Sista varvet kom jag på att hålla en knuten godishand framför nosen och då tog han det lite lugnare. Imorgon ska vi dit igen på extraträning, så då ska jag testa det konceptet ytterligare och se om det kan ge en bra fartminskning. Instruktören tipsade också om att lägga musmatta som tasstarget på kontaktfälten för att hunden verkligen ska stanna till där. Verkar smart, kanske kan funka på Kasper som är targettillvänjd redan.

Utöver de två nya hindertyperna byggde vi två olika banor. Den vi körde mest bestod av hopphinder, fyra-pinnars slalom, hopphinder, u-sväng med hopphinder mitt på, tunnel, längdhinder och hopphinder.
Jag satte Kasper framför första hopphindret och tänkte gå bort till slalomstarten. Innan jag hunnit säga flasklock stack han åt sidan och rejsade iväg till några hundar. Visselpipsinkallningen fungerade. Jag provade en gång till med samma resultat. Han var så otroligt uppspelt av att vara på denna roliga plan att han inte klarade att koncentrera sig på det vi skulle göra. Koppel på, och sen försökte vi köra hindren med koppel. Slalomet blev en kaotiskt insnurrning pga. kopplet, inte så konstigt, men övriga hinder gick bra. Bortåt u-svängen kände jag att han var fokuserad, så jag släppte kopplet och lät det släpa och resten av hindren gick som en dans. Lite hoppig upp mot mig blev han mellan hindren, så där som han var som liten valp. Han ville nog ha belöning innan banan var slut...
Den andra banan körde vi bara en gång. Den bestod av hopphinder, ringhopp, hopphinder, böjd tunnel, hopphinder och sen ytterligare ett hopphinder som var placerat klockan tre när man kommit över hindret innan. När man tagit klockan tre-hindret skulle man så få hunden att springa snett tillbaka till näst sista hindret och ta det åt andra hållet.
Kasper tog första hindret bra, men ville sen springa vid sidan av ringhindret. Instruktören fick hålla honom medan jag stod på andra sidan, och då gick det bra. Nästa hopphinder och tunnel var inga problem, men sen sprang han åter vid sidan om nästa hinder. Instruktören höll igen och då klarade jag den sista tre-hinderskombinationen riktigt bra, tack vare min handlingträning på hemmaplan. Det kändes som en skön avslutning!
Vi avslutade kursen med att träna just sån enhindershandling och jag märkte att det var lite svårare här pga. de breda avsluten på båda sidor om hindren, som inte jag har hemma. Jag måste nog sätta dit ett par hinkar eller nåt för att få till den rätta bredden, både för Kaspers och min egen skull.
Bortsett från hans två rejs är jag ganska nöjd med kvällen. Helt klart är ju att han behöver träna massor av att vistas på så här svåra planer, men det var ju ingen nyhet. Instruktören tyckte jag skulle försöka hojta, stampa, klappa osv. när jag märker att han är på väg att sticka. Helt enkelt vara rolig. Låter ju lätt i teorin, men jag misstänker att det inte är så alldeles lätt i praktiken. När han ser nåt långt bort har han stenfokus på det och även om jag hinner se han reaktion och börja tjoa och ha mig så anar jag att det blir svårt att bryta det fokuset. Men försöka kan man ju alltid så klart ...
Imorgon har jag alltså erbjudits extraträning på SoSuBK:s öppna agilityträningskväll eftersom jag missar så många kurstillfällen. Ska verkligen dra nytta av detta fina erbjudande och träna vippgunga och handling i första hand, tror jag. Dessutom vore det rätt bra att träna slalom med ett inledande hopphinder – att dämpa ner sig och kunna koncentrera sig ordentligt på slalomen efter ett hopp var riktigt svårt. Dessutom kommer vi nog att ta chansen att sitta vid sidan om och bara titta på de mer erfarna ekipagen som tränar. Kasper behöver den passivitetsträningen och jag vill gärna se lite hur elitekipagen gör. Kanske nån liten peng ramlar ner ...
Får se också om Enzo kommer över på eftermiddagen för lite agilityträning på hemmaplan först.

5 kommentarer:

  1. hmm, ska Ni inte ha lite mer poäng i utmaningen, är inte viltdpårkursen slut?
    Vi måste ju ha poäng för anlagstest och hur funkar tävlingarna där?

    SvaraRadera
  2. Beror på vilken viltspårkurs du menar? Vi avslutade grundkursen på senhösten, men vi har en gång kvar på fortsättningskursen. Anlagsprovet hamnar mitt i fortsättningskursen... Anlagsprovet funkar så att man går ett 600 m långt spår med en domare, och sen blir man antingen godkänd eller underkänd. Inga fler betyg än så. Blir man godkänd kan man sedan gå vidare till öppen klass. Blir man underkänd kan man prova senare igen. Det borde ju innebära några smarriga poäng i kenneltävlingen? ;)
    På fredag är (på tal om kurser) sista tillfället för träningspromenaderna i Frösunda.

    SvaraRadera
  3. Start ger såklart 3 poäng...
    men sedan godkänd, hur många poäng ska det ge, hur svårt är det, som ett apell spår?

    Är det rakt på öppen klass sedan där tre cert ger champion, är det som i lydnaden, olika poäng ger 1:a 2:a 3:e pris?

    SvaraRadera
  4. Jag är inte insatt i appellklass, men när jag kikar på reglerna så skiljer det ju en del: i viltspår finns ingen lydnadsdel eller budföring. Spårningen däremot är dubbelt så lång: 600 m mot 300 m i appellklass, och svårare: i appellklass 2 räta vinklar, i viltspår 4 vinklar och ett bloduppehåll. Vidare är liggetiden längre, 2-6 timmar. Sen är det ju ingen föremålsplock på vägen, utan det är skanken i slutet som gäller.

    Sen är det rakt på öppen klass, där svårigheten höjts: liggetid över natten 12-24 tim., vissa vinklar med bloduppehåll, harlycka samt skott. Det är det vi tränar nu...
    Poäng: 1,2,3 eller 0. Tre 1:or varav minst ett på ordinarie prov, övriga kan vara rörliga prov ger championat.
    Hoppas detta är till hjälp i den svåra poänghsättningen... ;)

    SvaraRadera
  5. Ja, spårmässigt är det utan tvekan mkt svårare!

    SvaraRadera