Senaste inläggen

måndag 2 mars 2009

Rutan igen

Nu på eftermiddagen körde vi ett pass med rutan igen. Jag stegade ut 3 × 3 m, så rutan är ungefär rätt storlek. Däremot avståndet in blir bara ett par meter på grund av vår lilla hage.

Jag repeterade targetplatta och ställde mig sedan på ett par meters håll och skickade in. Han springer rakt in och ställer sig på plattan. Jättebra! Jag belönade genom att kasta in godis eller repboll. Sen provade jag att skicka snett in från båda håll. Det går lika bra det.

Nästa steg var att plocka bort targetplattan och prova ett inskick utan. Då blev han lite konfunderad och höll en lägre hastighet in i rutan, men ställde sig ungefär i mitten och tittade på mig. Klick och belöning! Sen lade jag omedelbart tillbaka targeten och körde en gång till med, efterföljt av tre gånger utan. De sista gångerna var han mer konfident med vad jag ville ha och då vankades det storbelöning.

Det känns som om vi borde byta ställe nu, men jag har inte lust att ta honom till offentlig äng förrän tratten är bortplockad för den händelse det dyker upp en annan hund. Men vi kan nog repetera lite till i hagen under veckan, så är vi väl förberedda sen för en ruta på längre avstånd.

4 kommentarer:

  1. Vad duktig du är med rutan! det är nog bara bra att avståndet till rutan är kort i början så att ni får stadga i det andra först. På min klickerkurs är det en hund som lär sig rutan och de har lagt elrör mellan konerna så att det skall bli tydligt för hunden att den går in i rutan. En Fanny Gott-uppfinningsom verkar funka väldigt bra...

    SvaraRadera
  2. Får se om det behövs något sådant när vi byter plats och ökar avståndet. Vill gärna slippa det - ju mer hjälper man lägger till, desto fler ska man ju sedan plocka bort... Men det är bra att ha det i bakhuvudet om vi plötsligt fastnar utan att komma vidare. :)

    SvaraRadera
  3. Vill du ha ett tips?
    Träna targetöverföring separat utanför rutan så att Kasper förstår konceptet. Ha också en medhjälpare som tar bort targeten utan att Kasper ser, då kommer han springa in och tro att den ligger där ochkan få klick och godis eller hur du nu gör.

    SvaraRadera
  4. Det är det där med medarbetare, inte alltid lätt att få till...
    Körde en sväng igår igen, men bara med targetplattan på plats. Idag har jag inte hunnit med nån mer träning av detta, får se imorgon.
    Vet inte om borttagandet av target är nån stor grej för honom, det verkade inte så i förrgår. Men om jag märker det ska jag absolut testa som du föreslår, Tina, att köra det separat. Tack!
    Förresten, hur länge ska hunden stå därinne?

    SvaraRadera