Senaste inläggen

torsdag 11 juni 2009

Sammanfattning av de senaste dagarna

Mån 8 juni 2009
Vi åkte på geocachingtur och hittade både källan till la rivière Loing och den cache som lagts där. Nästa cache hittade vi dock inte, men vi fick däremot njuta av en gammal tvättstuga (lavoir) från 1600-talet som var i bruk ända tills byn skaffade tvättmaskiner 1963. Fram till dess rullades tvätten uppifrån byn ner till tvättstugan kanske 500 meter bort i skottkärror, och tillbaka upp igen. Snacka slavgöra!
Tis 9 juni 2009
Jag var kvar i Sancerre även på eftermiddagen eftersom vinprovningen äntligen skulle bli av. Förra veckan blev den inställd pga. för få deltagare, men nu var vi sju plus Gérard. Vi åkte till vigneronen Henri Bourgeois i Chavignol och kikade på buteljering av flaskor som skulle exporteras till Oslo, på bulkiga ekfat, dammiga flaskor som bedömts värda att spara (den äldsta från 1934, tror jag). Till sist var det så dégustation, förstås. Vi började med röda Pinot noir och kom via ett rosé, också Pinot noir, över till de vita Sauvignon blanc, som Sancerre är mest känt för. Jag köpte några flaskor, bl.a. en åttaårig Sauvignon blanc som odlats på flinstens-terroir och en otrolig Vendange från 2005. Dessa två tas nog hem, sen finns där ett par billigare som kan drickas här. Tyvärr skulle jag ju köra de 60 km hem efteråt, så jag fick glatt spotta det mesta.
Ons 10 juni 2009
På hemvägen plockade jag upp Rolf som cyklat nästan fram till motorvägen, dvs. ca 3,5 mil. Han cyklar långt nästan varje dag nu, och jag ligger långt efter på den fronten. Å andra sidan förkovrar jag mig mycket i franska, får trösta mig med det.
Kasper och husse går också långa promenader, nästan varje dag får jag höra om nån ny runda, chemin eller stig som de har hittat. På fästingfronten ser det bra ut, har hittills hittat en krypande och en fastsatt (armhålan) fästing sedan jag applicerade Frontline-medlet. Nu har man dessutom klippt gräsen längs alla vägrenar på alla de hundratals småvägar som labyrintlikt slingrar sig fram här på landsbygden, vilket gör det mer lättsprunget för Kasper.
Även vår nyfunna träningsäng hade blivit klippt och vi körde en ganska bra träningsrunda. Det finns ett par bänkar där som jag utnyttjar till Balansera, Sitt och Ligg, och vi kör en del fotgående och läggande under gång. Det märks att det har blivit mycket läggande under gång, för ibland spontanlägger han sig nu när jag stannar och tyst inväntar att han ska sätta sig vid min sida. Tja, kan inte klaga på det eftersom en gårdshund sällan spontanlägger sig i Sverige om det inte är osedvanligt varmt ute…
Vi fick lite störningar i form av ett par bilar som kom förbi samt några cyklande flickor. Särskilt flickorna var svåra för Kasper, då var det svårt att få hans fulla uppmärksamhet. Jag fick i alla fall till ett par inkallningar också och ingen gång drog han åt nåt annat håll än dit han skulle.
Det är lite intressant att titta på Kaspers kroppshållning när vi passerar skällande fransk hund. Istället för att ivrigt vilja dra dit går han med extra stolt hållning vid min sida och liksom utstrålar att här går jag med min matte. Givetvis belönar jag när vi gått förbi skällobjektet. Det här är något helt nytt, och jag hoppas det leder till något gott i andra hundstörningssammanhang.
Tor 11 jun -09
På hemvägen passade jag på att shoppa på Auchan. Letade länge efter en burk impregneringsspray till våra cykeljackor och till slut hittade jag den längst in, högst upp på en otillgänglig hylla. Botaniserade också bland ostarna, vi försöker hitta ett par nya varje gång och för en lista över vilka vi smakat och vad vi tycker om dem.
Idag var det äntligen lite varmt och skönt igen efter några ostadiga dagar, och jag satt ute och jobbade med datorn i trädgården en stund på eftermiddagen. Kasper gnagde av hjärtans lust på ett märgben som gosat till sig i trädgården de senaste regndagarna och sen kampade vi lite. Det var otroligt kul, och det är inga problem att lyfta honom i trasan, så bra bitgrepp har han.
Husse och Kasper hade plockat mer körsbär när jag kom hem. Det här är ett utmärkt ställe med outsinliga körsbärsträd. Vi får plocka hur mycket vi vill, de hinner inte ta reda på allt!

Får se när det kan komma upp lite nya bilder; Internet är inte alltid med oss, och nu får min mobiltelefon inte kontakt med datorn. Suck. Men det kommer vad det lider...

4 kommentarer:

  1. Tack för grattiset!

    Det låter verkligen som ni har det himla härligt!!! *avis*

    B'Chic är en kedja med kläder för lite mer "storvuxna", himla fina kläder. De finns på nätet, www.bechic.se och har butiker lite här och var. :)

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt att läsa om ert liv i Frankrike sen sitter man och drägglar över beskrivningar av vin och goda ostar. Har ni testat Comtén, det är en stor favorit hemma hos oss.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Comtén har vi betat av redan, den hör till de mer hårdostlika sorterna vi provat. Kan konstatera att Port Salut inte alls är som hemma - här har den en mognadsgrad som liknar en välbuktande, nästan övermogen brie... Hemma är det ju hårda, intet smakande hårda fyrkanter.

    SvaraRadera
  4. Bonjour,
    Här är fler som suktar och läser om er härliga vistelse i la france! Så gott ni har det,vilken förmån att välja sin arbetsplats där det finns så mycket att utforska och gott att njuta av! Comtén upptäckte vi också av en händelse på genomresa i Arbois, tror det var i den regionen den tillverkas, åt den både i hård och smält form med doppat bröd i!! Gott! Vi fortsätter att njuta av att läsa om allt ni hittar på !

    SvaraRadera