Senaste inläggen

tisdag 2 juni 2009

Franskkursen har startat

Hund i Sancerre – inte helt olik en gårdshund.


Mån och tis 1–2 juni 2009
Känner att jag måste revidera det jag sade om synen på hundar härnere. Min tidigare syn på fransmän och hundägande är att de är väldigt måna om sina tou-tous (vovvar). De ska putsas och fejas bra mycket mer än i Sverige, de ska med på restaurangen och de går lugnt lösa på den största boulevard. Den synen härrör främst från städer som Nice och Paris. Det är antagligen en avsevärd skillnad på att vara hundägare i stan (sällskapsdjur) och på landet (nyttodjur, antagligen främst vakthund och ibland jakthund). Rätt ska vara rätt, jag tycker fortfarande att fransmän i gemen har en bra hundsyn, och de har ofta bra mycket bättre pli på sina hundar än vi. Kasper skulle till exempel aldrig kunna gå lös på Boulevard St Michel…

Min skola i Sancerre.

Nu har min franskkurs börjat, vilket betyder att jag har mindre tid med bloggande. Jag har ca 60 km enkel resa till skolan, vilket tar en knapp timme på dessa småvägar. Jag har hamnat i en bra klass där vi alla ligger mer eller mindre på ungefär samma nivå. Jag är den enda europén bland eleverna, övriga kommer från USA och Australien. Dagens vinexkursion blev tyvärr inställd på grund av för få deltagare (hoppas på nästa vecka istället) men på torsdag blir det besök på chèvrerie, och då ska husse få följa med också. Kasper får väl mutas med en god vomburgare eller så.
När jag är i skolan hänger Kasper med husse på cykeltur eller långpromenad eller skuttar omkring i trädgården, som har gott om skugga. Oftast börjar han dock med att sola som den gårdshund han är, och först efter nån timme eller två lägger han sig en stund på magen i skuggan.
Vi har intermittenta nätverksproblem, vilket påverkar mitt arbete. Det känns lite surt då tio minuters arbete kan resultera i en eller ett par timmars vedermödor. Det kan därför gå ett tag mellan varven då jag uppdaterar här.

3 kommentarer:

  1. Kul med uppdateringar! Hälsningar från ett blött V-tuna med regn på tvären och 10 grader varmt...

    SvaraRadera
  2. Jag är så avis på er resa, det låter helt underbart!

    SvaraRadera
  3. Lycka till med kursen. Va duktig du är.

    SvaraRadera