Senaste inläggen

söndag 7 juni 2009

Körsbär och boules

Sön 7 jun -09
Idag hade vi sovmorgon till halv nio, jätteskönt. Sedan var vi hemomkring på förmiddagen, jag gjorde lite av franskläxorna och Rolf pulade med bilder. Vi chansade på att vädret skulle hålla sig medan vi hängde ut en maskin tvätt. Efter lunch fick Kasper vara hemma medan vi tog en cykeltur. I Druyes delade vi på oss, Rolf ville cykla långt medan jag hade både läxor och jobb kvar som väntade. Jag hittade den gamla nedlagda järnvägen som numera går utmärkt att cykla på, även om den är lite stenig och gropig, och körde den via le viaduc de Druyes tillbaka hemåt i Les Roches svängde jag av och fortsatte uppför backen hem till vår lilla by.
Strax innan vi kom hem mötte jag en pojke och hans lösa hund som båda glädjestrålande körde i full fart nerför backen. Det såg härligt ut!
Tittade på tennisfinalen medan jag jobbade, men Söderling hade inte stor chans mot Federer. Före maten skulle Kasper och jag gå på träningspromenad, men fick frågan av vår värdinna om vi inte ville plocka lite körsbär. Jovisst! Träden som skulle plockas låg inne i en inhägnad trädgård och jag släppte lös Kasper. Strax kom värdinnan tillbaka med bouleklot och sade att vi gärna fick spela pétanque på deras sandbana. En liten stund senare när jag stod uppe på stegen med huvudet långt in i trädet hörde jag på nytt ett ljud vid grinden. Det var Kasper som stod UTANFÖR grinden och ville in! Hmmm, hur tog han sig ut? Jag kastade iväg en leksak åt honom och nu verkade han fullkomligt nöjd att vara innanför grinden.
Efter körsbärsplockandet gick vi i alla fall iväg till den gräsplan jag sett ut till vår träning. Började med att göra en godisruta på 1 × 1 meter. Oj, vad han nosade noggrant i gräset som var rätt högt trots att jag försökt gå ner det. Körde lite fotgående som gick bra, följt av läggande under gång. Som vanligt gick det långsamt i början, men bättrade sig lite efter hand. När han låg jättefint lämnade jag honom och gick 3–4 meter, väntade och gick tillbaka och belönade. Jag lämnade honom igen och gick längre bort och gjorde en inkallning från liggande som gick suveränt bra. Han fick kampleksaken som belöning.
Efter middagen gick alla tre bort för att spela pétanque. I början var Kasper intresserad av den lilla röda kulan, men snart var den kastade repleksaken och trädgården roligare. En gång råkade jag kasta in hans repleksak på granntomten och tvingades gå in och hämta den. Vet inte om nån såg mig, men det var lite pinsamt. Som tur var hörde detta hus inte till dem som har en vrålskällande hund som kastar sig mot grinden när man närmar sig. Husse vann bouletävlingen med 12–9 (vi körde först till tio poäng).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar