Senaste inläggen

lördag 27 juni 2009

Michael Jackson och andra

Mitt minne av Michael Jackson är den lille negerpojken som var med i Jackson 5 och som sen började leka att han var vit. Vitare och vitare gjorde han sig, och sen började näsfixandet. Vid det laget var han borta ur mitt musikmedvetna.
Hans dödsfall får mig snarast att påminna mig om hur jag råkat lyssna på Radio Luxemburg den natten då Elvis Presley dog, hur de spelade hans låtar natten lång. Och ja, sen fortsatte väl det i flera veckor.
Mitt andra dödsminne av stor artist är givetvis när John Lennon mördades. Då befann jag mig på kibbutz i Israel, och alla ungdomar där tog det oerhört hårt. Han var verkligen stor, för alla nationaliteter. Några kibbutznikar anordnade ett disko i Lennons ära: allt var svartdekorerat och hans musik spelades natten lång. Det är ett minne som verkligen sitter kvar i själen.
Stafettpinne: era minnen av stora artisters död?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar