Rolf har lagt upp lite fler bilder här: http://evrodoc.se/vecka3/album/index.html
De senaste dagarna har bilen låtit skummare och skummare. Ett brummande ljud som ökar i högre farter, och som hörs mer då man släpper på gasen. Vi hörde med värdinnan och fick ett tips om en verkstad i Saints. Närmaste Saab-verkstad ligger typ 15 mil bort, så dit hoppades vi slippa åka.
Slumpen ville sig att vi på eftermiddagen bokat in ett rendez-vous med min konversationstant i just Saints. Vi skulle besöka en kvarn med tillhörande naturskyddade träsk.
Perfekt, alltså. Vi åkte till verkstaden och lämnade in bilen medan vi besökte kvarnen. Väl tillbaka på verkstaden hade man hittat problemet: vänster framhjul saknade två muttrar! Det hade medfört att ytterligare en mutter hade gett sig i gängorna, och de andra verkade också vara på gång att ge sig. Tänk, vilken olycka vi kunde ha råkat ut för!
Man undrar ju hur två muttrar kan lossna på ett och samma hjul, efter att ha rullat kanske 700 mil utan problem sedan vi bytte till sommardäck. Alla muttrar hade dessutom efterdragits innan vi reste till Frankrike. Vår misstanke är att någon försökt stjäla aluminiumfälgen när vi stått parkerade någonstans, men et kan vi givetvis inte veta med säkerhet.
I alla fall, skönt att problemet upptäckts i tid. Nu handlade det bara om att lösa det. Verkstaden hittade en mutter på lager som fungerade att montera dit, och vi fick åka hem lite provisoriskt lagade med en flyttad mutter från vardera bakhjulen.
I förmiddags ringde jag verkstaden och fick veta att man lyckats hitta två muttrar till, så nu ska vi åka dit igen och få bilen lagad ordentligt. Puh!
Läskigt, tänk om hjulet lossnat.
SvaraRaderaOj,oj sånt är inte kul, tur att ni hittade en bra verkstad!
SvaraRaderaKasper, nu får du passa husse och matte å bilen ordentligt så det inte är fler som vill åt en exotisk Saab!
Men usch, det där kunde ju slutat illa.... tur att ni fick lämnat in den innan det hände något!
SvaraRadera