Senaste inläggen

fredag 5 juni 2009

Getter, idiothund och skolavslutning

Sancerre ligger högt uppe på en kulle, omgivet av vingårdar. Några elever cyklar upp till skolan varje morgon. Bon courage!

Ons 3 juni 2009
Skola på förmiddagen, sen hem för en snabb lunch och lite jobb framför datorn i trädgården. Sen åkte husse och jag tillbaka till Sancerre och hämtade Moira och Jack som vi lovat skjutsa till chèvreriet. De är egentligen amerikaner, men bor för närvarande i Abu Dabi. Trots att vi har runt 24 grader här om dagarna tyckte Moira att det var kallt. Jack, hennes son på cirka 13 år, var jätteduktig i franska och verkade tycka att det var skönt att slippa sandöknen ett tag. Han gillar djur och verkade sakna sin golden retriever hemma i USA.
Getfarmen var rätt intressant. Vi köpte en liten mellanlagrad getost (demi-sec) och jag provade att mjölka en get. Det var bra mycket enklare än en ko, det krävdes inte alls lika mycket tryck på spenen.

Dags för kvällsmjölkningen.

Olika lagringsgrad på chèvre-ostarna: från höger le doux, den minst lagrade (upp till ett par dagar), le demi-sec (någon vecka) och sec (någon månad). Vi föredrog demi-sec-varianten.

På hemvägen shoppade vi mat på Carrefour i Cosne (uttalas utan -s-). Cosne är en stad vi cyklade igenom på vår Parisrundcykling 2002. Det finns andra städer här i närheten vi också passerade på den rundan, får se om vi besöker dem igen vad det lider. På Carrefour frågade jag efter os à moelle. Tanten bakom disken skrattade och sade att det gick man ju till slaktaren för, det här var charkuteriet. Jag tittade dit hon pekade och precis intill fanns ytterligare en köttdisk. Exit moi.

Tor 4 jun -09
Idag på lektionen gjorde vi ett studiebesök nere på marknaden i St Satyr. Jag kunde inte motstå två fantastiskt stora och fina artichauts, de ska kokas endera dagen. Jag gick, trots gårdagens motgångar, fram till ytterligare en slaktare och frågade efter os à moelle, men den här slaktaren hade bara hästkött. Bakom mig, sade han, så jag styrde kosan till ett annat köttstånd längre bort. Här gick det bättre, och när jag sade att märgbenen var till hunden tog han fram två klumpar nerifrån ett underskåp. Det var de enda han hade och dem bjöd han på. Kasper tackar honom på distans.
Slutligen köpte jag en korv av salamityp som hette fromage de chèvre. Jag frågade hur det kom sig att korven fått detta namn, och kvinnan förklarade att det berodde på att korven var tillverkad av getkött från chèvreostproducerande djur. Gott smakar den i alla fall.
Väl hemma igen gjorde jag klart ett jobb ute i solen, och sen kom husse hem från en lång cykeltur. Vi fixade middag och jag jobbade med läxorna ett tag innan jag och Kasper tog en skön kvällscykeltur.
Husse berättade att Kasper varit katastrofal idag. Tydligen hade han varit lös i trädgården på framsidan (inte vår egen, utan på den delade gårdsplanen) eftersom den var helt tom och grinden var stängd. Nåväl, rätt var det var kom holländskan hem med sin hund efter en morgonpromenad, och Kasper sprang fram och ville leka innan husse hann hindra honom. Terry är ju nio år och tycker inte det är så kul att leka med unga spolingar, så han avvisade inviterna. Då blev tydligen Kasper plötsligt asförbannad och gav sig på den stackars holländska hunden. Jag försökte få reda på vad som hänt innan dess, men det kunde husse inte riktigt svara på. Han hade i alla fall fullt schå att få tag i Kasper och Terry sprang och gömde sig bland buskarna. Usch, sånt här vill man ju inte höra om sin hund. Nu tycker jag kanske det var lite klantigt att ha Kasper lös på en gårdsplan som inte är vår egen, och jag har ju ingen aning om vilka signaler som sändes ut från någondera hunden. Men klart otrevligt var det att få höra detta i efterhand.

Fre 5 juni 2009
Idag var det sista skoldagen för två i vår grupp, så nu är vi fyra tappra kvar till nästa vecka. Det blir hårt. Jag har blivit ombedd att berätta lite om Stieg Larsson och hans böcker/film. Får ta mig an detta i helgen, inte alldeles enkelt med komplicerade intriger, terminologi och så. Fick dock hjälp av lärarinnan att en hacker på franska heter un hacker. ;)
Sara hade skolavslutning idag, så nu är första gymnasieåret avklarat. Grattis till det! Får se när vi ser Sara och Simon nerdimpandes här i vår lilla by.

Vagnslidret med trappan upp till vår våning. Dörren med glasfönster leder till vår privata lilla trädgård.


Det är ett långt hus som är knappt tvåhundra år gammalt, byggt i kalksten. Närmast i bild vagnslidret med vår ingång. Nästa dörr leder till holländarnas bottenvåning. Den här delen av huset var tidigare ekonomidel.


Närmast grinden bor värdparet i den ursprungliga boningsdelen av huset.

3 kommentarer:

  1. Oj jag blir alldeles hungrig av att läsa bloggen, ostar korvar, kronärtskockor. Får en intensiv längtan till Frankrike. Och Carefouer, jag älskar Carefour.
    Tråkigt med incidenten med grannhunden, nej man vet aldrig vad som är orsaken och oftast stämmer det att det inte är ens fel att två träter.
    Ha en skön helg!
    Tina

    SvaraRadera
  2. Jag håller med verkligen.Botanisera på Carefouer är aldrig fel. Vilken härlig resa ni gör, suck!

    SvaraRadera
  3. Ja, men Kasper brukar ju inte vara en fighter, jag vet såååå många fall där det blivit fruktansvärt slagsmål, där ena hunden gett sig direkt medan den andra bara fortsatt...
    Men men, Kasper är ju stor nu, snart två år och det tillhör ju inte vanligheten att två hanar som träffas första gången är vänner.

    SvaraRadera