Senaste inläggen

tisdag 18 maj 2010

Stänga låda och skåpsdörr

Det här har vi tränat för jättelänge sen. Det var långt innan köksbytet, då lådorna var ganska tröga, tror han fortfarande var valp då. Minns iallafall att han fattade targetlappen snabbt, men att det var svårt att få till ett riktigt stänga på grund av trögheten.

Nå, nu ingår även detta i läxan till klickerkursen, så jag tänkte att jag får väl ta tag i det nu ikväll och se var vi står där. Hittade ingen postit-lapp, så jag tog ett gammalt visitkort och en bit tejp som target. Vit lapp på vit lucka/låda var kanske inte idealiskt, men det visade sig funka iallafall.
Jag började med en låda, satte på lappen och visade honom den. Vips var han där och nosade. Klick.
Snart höll jag in klicket och han tog i lite mer med nosen. Då åkte den nya, mer lättglidande, lådan in nästan helt. Klick.
Tog snart bort lappen och körde utan. Funkade finfint.
Sköt ut lådan lite längre så det behövdes lite mer fart att få in den. Då tog han i frustration till tassen till hjälp. In åkte lådan. Klick.

När lådstängningen satt så fint bytte jag till öppen skåpsdörr. Började med att sätta dit lappen. Kasper nosade först inne i skåpet, men när inte det gav något nosade han på dörren. Klick.
Efter ett par nosningar åkte lappen bort och han stängde lätt dörren på i princip varenda försök. Klick.
Vad skönt att detta moment fortfarande satt så bra! Vi får väl köra en eller ett par repetitioner till, men det är inget vi behöver lägga jättemycket tid på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar