Senaste inläggen

fredag 21 maj 2010

Rally i solen igen

Igår kväll var det rally på öppna träningen, och riktigt skaplig uppslutning. Vi byggde två banor, en normal och en låååång, och fick därmed med praktiskt taget alla skyltar som förekommer i nybörjarklass.
Kasper startade som nummer fyra på den bana jag byggt, och jag inledde med att bara köra några starter. När han gick fint och inte nosade utan hade fokus på mig bröt och belönade jag. Vi gjorde så ett par gånger och sedan gick vi banan. Det gick hur bra som helst, förutom på en skylt där jag klantade mig så att Carola skrek. :) Jag missade att vid Läggande under gång ska man stanna till hos hunden (typ utgångsställning, fötterna ihop) innan man går vidare för att visa att det är föraren som styr. Detta är ytterligare en regel jag missat, trodde att man skulle vidare direkt när hunden lagt sig. Tur att vi gick igenom den skylten! Annars gick det så bra under första rundan att jag borde avbrutit redan där.
Men jag var ju nyfiken på den andra, långa, banan. Den var såklart bra lagd av Anette, men ack vad nosig Kasper var där. Det var en himmelsvid skillnad mot bana ett. Nu fanns ju löptiken Thella på plan, men jag undrar om det bara var det. Jag var helt utpumpad efter att ha försökt hålla Kaspers fokus på mig. Utan någon jätteframgång.
Efter fikapaus gick jag den första banan en gång till, men nu nosade han även där. Sen fick jag något extra godisgott av Agneta H i utbyte mot de köttbullar hon fick av mig i måndags, och jösses vad intresserad Kasper blev av dem. Jag lade dem i hans belöningsskål och gick bara ett fåtal skyltar på långbanan. Nu var det minsann fokus på herrn! Jag måste allt kolla med henne vad det var för krutgodis hon tillhandahöll, bättre än vanliga köttbullar var det iallafall.
En annan sak vi behöver träna är att när det är Öka takten-skylt före målgång (rätt vanlig kombo) så får inte Kasper springa fortare än mig för att godisskålen drar på andra sidan mållinjen. Nu glömde jag ryggan hemma igår, hade annars tänkt träna på att avsluta i den. Men ställa godisskål på marken och öva på att jogga mot, från och runt den kan man ju göra här hemma på gräsmattan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar