Senaste inläggen

måndag 17 maj 2010

Rallyträning i solskenet

Vi behöver ju verkligen träna lite mer rallylydnad inför Rimbo 30 maj. Så jag åkte till klubben ikväll och hade sån tur att hindren redan stod uppe sen en tidigare kurs. Vilken flax! Lite mekade vi om dem, men det stora jobbet var redan gjort.
Vi var fyra som tränade och eftersom Kasper gnällde där han satt fastbunden fick han vänta till sist med att starta. Jag körde med externbelöning (köttbullar i gröna skålen) och det kanske var bra. Första varvet var han i och för sig ganska nosig, men de två övriga varven hade han bra fokus på mig. Det enda var att sista skylten för mål var språngmarsch, och då drog köttbullarna så mycket att han inte höll jämna steg med mig (eller jag med honom) utan drog före. Det där skulle absolut ge poängavdrag på tävling, så jag måste tänka på att ha belöningen längre från målskylten, kanske inne i min rygga. Borde ta med mig den och testa det på torsdag.
Annars hade vi två problem: varv två var Fronten som förgjord, gjorde nog om det delmomentet tre gånger på två olika skyltar innan det satt. Varv ett och tre gick dessa skyltar å andra sidan hur bra som helst. Konstigt, får ingen logik i det. Tror inte jag betedde mig annorlunda på något sätt.
Vårt andra problem var mitt fel. Vi hade en Sitt-och-Ligg-och-Gå-runt-hunden-skylt mitt inne i en Sakta-zon, och jag glömde mig och gick för fort där. Som tur var skrek träningskompisarna, så jag sansade mig. :)

Imorgon är det möte inför utställningen i höst, så jag ska väl pallra mig dit och bli frivillig till någon syssla. Helst en syssla där man kan ha med liten valp i nån hage. Blir ju bra miljöträning för den lille herrn.
Och på torsdag är det rally på allmänna träningen, så då ska vi absolut dit igen.

Husse gjorde några svartvita bilder igår på valparna:




Och sen kunde vi inte låta bli att leka lite, de trötta smånassarna liksom inbjöd till det:

2 kommentarer:

  1. Låter på din beskrivning som om Kasper (liksom så många andra jyckar) jobbar bäst om han får en "genomkörare" direkt innan tävlingen. Kanske du ska jobba genom honom på en minibana med några få stationer (eller säger ni skyltar?) där du har möjlighet att korrigera/berömma strax före. Då slipper du förhoppningsvis nosandet och han kanske blir extra taggad att lyssna om han förväntar sig en toppenbelöning?

    Bara en tanke som slog mig när jag läste din text. Håller annars tummarna att allt går bra!

    Hörs!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju en tanke. Då måste vi sätta upp den banan lite avsides, och ha egna skyltar med oss. Men det borde ju kunna gå, kanske bara fem skyltar eller så. Och en jättebelöning där, med gröna skålen i min rygga. Så han vet vad som gäller sen.
    Brukar undvika att korrigera om det blir fel, tar om momentet en gång till istället. Och klickar och ger extra belöning om det går extra bra nånstans. På träning förstås... På tävling gäller det ju att hålla banan igenom.
    Tidigare kunde man säga till domaren att man gör om ett moment (-5 p). Det kan man iofs nu oxå, men man har gjort om poängberäkningen så att det inte lönar sig att göra om (-5 p + de felpoäng missen i sig gav), utan det är lika bra att köra vidare även om man vet att man gjort en grov miss.

    SvaraRadera