Senaste inläggen

onsdag 2 juni 2010

Klickertränarkurs 3(8)

Igår och i förrgår var det dags för andra fjärdedelen av klickertränarkursen. Den här gången hade vi bara en kursledare, Grethe, för Ulrika var upptagen med annat.
Vi inledde måndagsförmiddagen med att visa upp alla de beteenden vi haft i läxa. För Kasper och mig gick det bra, även om det ibland blev lite långa väntetider med nån fläck som skulle nosas på osv. Jag är också expert på att få upp flera av hans småskurna godisar och sen tappa nån på backen, varpå han givetvis måste nosa rätt på den. Men han var pigg och med mig på övningarna, så det kändes bra.
Vi började prata om belöningsplaceringar. När jag belönar för musmattetarget kan jag med godiset leda honom runt så han står med nosen rätt för nästa tramp. På så sätt kan vi underlätta för hunden att få en bra frekvens på beteendena.
Jag visade fri backning på gräsmattan men berättade att han inte gärna backar intill något. När vi försökt det drar han sig gärna snett ut, typ klockan tio. Fick då tipset att sätta en externbelöning lite till vänster bakåt om väggen finns på höger sida.
Han bjöd många frivilliga Hoppstå, inte så förvånande. Tipsen där var att vara snabb med klickern när alla fyra tassarna är i backen, och att komma vidare genom att själv gå och ställa mig vid sidan av honom när vi kört ett antal lyckade repetitioner framifrån.
Några saker vi inte börjat med som får bli tips inför framtiden:
Ekipaget backar intill vägg
Ta något steg fram så att hunden står.
Backa något steg så att hunden följer med och också backar bakåt.
Klicka för bara något enstaka steg.
Snurra runt föraren
Det här gjorde vi lite förra gången, men har sedan lagt ner den övningen. Status då var att vi kom från utgångsposition bakåt och runt till baksidan av mitt högerben. Sedan vänder han upp och går framåt istället.
Tipset där är belöningsplacering. När Kasper är klockan 5, belöna med vänster hand vid nosen. Belöningen ska alltså inte komma från höger, det får hunden att vända. Får testa det där vid tillfälle, men det har ingen hög prio just nu.
Titta upp
Någon tipsade om ett sätt att få hunden att titta upp på föraren med dyrkan i blick: gå med godis i munnen och spotta ut det. Det hade gett hennes hund en förväntan att det ska komma en ny godis och ledde till full uppåtblick.
Jag testade det ett par gånger, men trots fullträff där godiset hamnade i huvudet på honom fattade han inte alls varifrån godiset kom. Jag pratade senare med en annan som gjort samma sak med sin hund med framgång, och hon hade börjat nere på hundens nivå, först gett godis direkt från mun, sedan spottat på någon dm avstånd och så ökat det till ståhöjd. Detta ska jag definitivt testa mer.
På eftermiddagen pratade vi om kriterier, pålitlighet, antal lyckade repetitioner.
Postit
Vi körde praktisk träning med postit-lappar och jag märkte att ju mer engagerad Kasper blev i övningen desto större risk blev det att han ville hugga tag i lappen. Jag fick gå tillbaka och köra postit i handen omväxlande med på väggen, och dra ner frekvensen lite så han fick vila aningen mellan varje repetition. Lite lugn mellan varje gav bättre resultat, märkte jag hemma på köksgolvet morgonen därpå.
Postit-lappar kan med fördel användas till dirigeringsövningar, meddelade Grethe. Om man sätter upp en postit åt höger och en åt vänster, skickar hunden till höger, den nuddar och kommer tillbaka för att få belöningen, så kan man belöningsplacera så att hunden automatiskt är vänd åt vänster för nästa skick. Då får man automatiskt in en handrörelse åt rätt håll som en handdirigering. Sedan klickar man strax innan nuddet, för det är ju i detta fall riktningen som är det önskvärda, inte nosdunket.
Mer om tisdagen följer i senare bloggpost, måste arbeta nu.

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset ang. Sigges gripande av apporten, problemet är att han inte riktigt har fattat att han KAN gå och hålla apporten samtidigt. Han kan bära på andra saker och han kan bära apporten om han får ta den "på lek" men då tuggas det våldsamt. Så fort han ska koncentrera sig så tar det antingen stopp i benen eller gripandet... ;)

    Klickar jag för grepp så får han så klart släppa och ta belöningen direkt; den biten funkar bra. Det är det där med rörelse som är det stora problemet. Jag tror att det kanske försvinner "av sig själv" om jag kan få fina gripanden (utan tugg) från marken, just nu har han inte riktigt fattat att man kan ta upp den från marken med ett snyggt grepp utan då blir det lek och tugg.

    Inte helt lätt med en hund som är så föremålsfixerad som Sigge är; att bara hålla - inte kampa eller tugga samtidigt - är för honom ett svååårt problem. Ska bli kul att se om allting löser sig på en gång när han väl fattar, eller om det kommer att komma i små steg. :)

    SvaraRadera
  2. Jo, det gäller tyvärr även om jag håller i apporten och rör mig, antingen baklänges med honom följande mig, eller om han får röra sig fritt vid sidan, så att säga. Han verkar helt enkelt ha himla svårt för det där med att gripa och sen hålla kvar samtidigt som han rör sig....

    Nå, man ska ha saker att jobba med, annars blir det väl tråkigt. Eller nåt... ;)

    SvaraRadera
  3. Kul med tränarutbildningen. Jag tycker det är en fördel att ha en hund som inte backar intill väggar. Skulle strunta i det om jag vore du. Ha så mysigt med valparna!
    Tina

    SvaraRadera