Senaste inläggen

torsdag 3 juni 2010

Mer om klickertränarkursen – frekvensräkning

Glömde ju tisdagens praktik på förmiddagen. Lika bra att det får ett eget inlägg.
Då jobbade vi i par för att helt enkelt räkna på frekvensen.
Kasper fick jobba ihop med sheltien Elvis, 1 år. Hur söt som helst. :)
Vi skulle välja ett beteende som vi hade ganska bra flyt på, så jag valde trampa på musmatta.
Vi fick 12 repetitioner/minut på det, och han fastande i vanlig ordning med nosen i något vid något tillfälle.
Någon gång gjorde han en snurr, och jag klickade när tassen kom på musmattan. Grethe var skarpsynt nog att observera det, så sen tipsade hon om att ha en medhjälpare som tog upp/lade ut mattan mellan varje repetition för att Kasper verkligen skulle veta vad han skulle göra. Gör man så tar det ju längre tid mellan varje repetition, men vi fick till 9 rep/min.
Till sist gjorde vi en musmatteövning till med mattan liggande fast på marken. Jag försökte tänka på belöningsplacering så nosen var riktad mot mattan inför ny repetition. Under tiden störde Birgitta och Elvis med sin närvaro, men det bekom inte Kasper särskilt. Det blev 12 rep/min på den med. Den är jag särskilt nöjd med, för hundstörning brukar vara svårt för Kasper annars.
Tumregeln för tramp på musmatta är 11–16, så vi ligger med knapp nöd innanför marginalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar