Senaste inläggen

söndag 2 mars 2008

Sista kurstillfället på Steg 1 i Frösunda



Idag var vi på sista kurstillfället på Steg 1 i Frösunda. Första svåra övningen handlade om att hunden inte fick hoppa ut när vi öppnade bilen trots att vi förare backade kanske tio meter bakåt. Extra svårt för Kasper eftersom vi samåkte med Enzo och han inte är särskilt bekant med varken bilen eller den väska han befann sig i. Men med min mörkaste röst och tydlig förbudshand lydde han! Sen fick han hoppa ned när jag satt på kanten av bilen och vända upp direkt till mig med korvlockning, utan koppel. Yes!
Sen skulle vi meddelst korvlockning gå och springa med hunden intill vänster ben. Gick riktigt bra för att vara Kasper, även om Eva tyckte han skulle vara ännu närmare mitt ben. Får tänka på det i framtida övningar.
En annan svår grej var korvbit i skål. Första gången vi gick förbi var det tillåtet att ta korvbiten, men nästa gång skulle vi, utan koppel med bara rösten, stoppa hunden från att ta godiset. Med röst och kroppsspråk fixade jag faktiskt det på första försöket, till min stora förvåning. De flesta hundekipage behövde ett par försök innan det gick vägen.
Vi bytte hundar! Först fick jag lille busige charmtrollet Sixten, bichon havanais, och det gick kanonbra att gå ett varv med honom fint vid sidan. Nytt byte, denna gång blev det rottweilern Arrak. Lite mer tyngd, men det gick bra det också. En härlig hund, faktiskt, med en tuff liten tonårsmatte som jobbar jätteduktigt med sin hund.
Vi körde rätt många inkallningsövningar, nyttigt med mycket störning. De andra hundarna allt tätare inpå, och sista omgången bildade vi tunnel med människor och hundar på två sidor och inkallning i mittfåran. Gick kanon för alla hundarna!
Lite agility hann vi med också. Tunneln var mindre läskig den här gången, hindren gick som vanligt bra, men svårast var mopeddäcket som hängde kanske 3-4 dm upp. Båda gångerna vi testade fick en person på andra sidan lyfta upp framtassarna på däcket. Jag lockade med godis på min sida och då kom han igenom. Tror att han, när han blivit lite mer van vid en så underlig sak som ett däck, får lättare att komma igenom med lite ansats. Det blev lite högt från stillastående precis framför.
Nu är då denna kurs slut, och vi har gjort en del framsteg, tycker jag. Imorgon börjar VaBK:s kurs i Allmänlydnad, teori utan hund första lektionen. På tisdag är vi tillbaka hos Cattlin för fortsättningskurs med klicker. Ska bli kul!

3 kommentarer:

  1. Grattis Kasper, ska uppdatera tävligen!!!

    SvaraRadera
  2. Tackar! Man kan ju tro att vi är totalt obildbara med så här många kurser, men de har faktiskt lite olika stuk allihop, och vi lär oss nya saker hela tiden. En del nyttig repetition också, för den delen. Och framför allt chansen att få träna med störning, det är det vi behöver massor av.

    SvaraRadera
  3. Hej på Er,
    Verkar ha varit en bra kurs .Vad härligt när det stämmer.Vad duktiga ni är.Ser fram emot när vi ska gå i unghundskursen om ett par veckor.Träffade min hund tränare på flygplatsen i dag.De var på väg till Mexiko och hälsa på en son som jobbar där. Suck vad det lät skönt!

    SvaraRadera