Senaste inläggen

söndag 17 februari 2008

Fler kurser nu i vår

Att jag ska gå Cattlins fortsättningkurs med klicker i vår har ju stått helt klart sedan länge. Jag var bara lite orolig att hon inte skulle få ihop tillräckligt med deltagare, så jag skrev på en intresseanmälan till grundkurs i allmänlydnad på Vallentuna Brukshundsklubb också. De ligger ju på hemmaplan, och jag är redan medlem, synd att inte utnyttja det. Nu fick jag häromsistens en erbjudan till den kursen på ca 8 ekipage.
Oj då. Jag har vridit och vänt på alla kursdatum, och funderat fram och tillbaka. Hur många orkar jag? Och hur många orkar Kasper egentligen? Kollade med Cattlin vad hon trodde, och hon trodde nog att för Kasper var det inga problem, snarare för mig då. Men jag är ju rätt studievan, och kan behöva få en anledning att hålla mig borta från datorn...
Tänker som så att det kan vara bra att gå på VaBK, lära känna lite folk där, kanske få lättare att komma med på en spår- eller sökkurs eller liknande vad det lider. Så jag ringde kursledaren och pratade lite med henne. Det verkar bli en trevlig mix av hundar - en eller två golden retriever, en mellan- och en storpudel, en mindre blandras, en vit herdehund (de verkar fina, dem är jag lite nyfiken på) och nån mer. Kursen är rätt ambitiös, se länken http://www.vallentunabrukshundklubb.com/ och kolla Kurser / Allmänlydnad grundkurs – inriktning Allmänlydnadspasset (och klicka på länken Klicka här). Om kursen försvinner finns länk till samma dokument under avdelningen HUS. Där finns en uttömmande beskrivning av de moment vi ska jobba mot. En hel del att ta itu med för oss...
Status i nuläget på dessa 12 punkter:
1. Funkade igår, men inte förra lördagen. Rätt skakigt, alltså.
2. Inte en chans i nuläget.
3. Det tror jag han fixar.
4. Inte en chans.
5. a) går nog bra; b) har inte prövat, men det kommer vi nog att testa hos Eva, så kanske kan detta gå bra.
6. Jodå, gick jättebra igår.
7. Nja, beror på störningsmomentet, men ute i skogen idag ville han INTE komma. Hade dock löplina, så ingen katastrof. Blir svårt, särskilt med störande hund.
8. Behöver övas mer, men vi har kanske en chans här.
9. Funkar bra inne, har inte testat så mycket ute, givetvis mycket svårare där.
10. Det gillar han, men det låter som ganska lång tid. Vet inte.
11. Undrar vad vi ska välja där? Hmmm.
12. Det gick bra igår, men inte förra lördagen. Skakigt, men med mer träning så tror jag på det.
Sista gången blir det bedömning, så får man svart på vitt vad man behöver arbetea mer med.

Iallafall, Cattlin och VaBK går parallellt mån och tis, så det lär bli fullt upp.

Precis efter dessa kurser startar så Evas Steg 2-kurs. Efter förra veckans katastrof och lite väl hårda handskar var jag inte säker på att det var något för oss. Efter gårdagen är jag mer positiv, men vi funderar väl fortfarande. Den har ett ytterligare lite annat stuk än de båda andra kurserna, och här (om inte förr) blir det mer koppelgåendeövningar, en del skogsträning (bra, för jag vill få honom rådjursfri!), agility, hundlek med inkallning osv. Måste nog bestämma mig snart medan det finns plats kvar. Isåfall har vi kurser fortlöpande fram till sommaren. Oj.
Sen har ju Cattlin en hanteringskurs på några gånger som är lite lockande. Att den går parallellt med Evas Steg 2 bekymrar mig inte, för de är ju helt olika inriktade. Kunde ju vara kul att ställa ut Kasper åtminstone nån gång, och då måste jag veta grunderna i hur man beter sig. Tja, den behöver vi nog inte boka ännu, kan ju fundera lite på det.

1 kommentar:

  1. Ni kanske skulle ha en hund till, till all träning???

    SvaraRadera