Senaste inläggen

torsdag 7 februari 2008

Inspirerad av Linas GF-dagbok

Lina med Pejla har skrivit så bra inlägg i sin blogg om att klicka grundfärdigheter. Blev inspirerad att försöka samma sak med Kasper, fast vi har ju inte kommit lika långt i vår träning. Så här skriver Lina:
Vilken/vilka GF ligger högst? Vilka är svårare att plocka fram? Hur ser latenstiden ut?
Planen är att vid första passet förstärka det första hon bjuder på; sedan paus; och fortsatt förstärka på nästa GF hon bjuder på osv. Fokus på rena repetitioner av beteende - inget stort fokus på precision (alltså inte på hur hon sätter sig, hur hon lägger sig osv, utan bara att hon gör det).

En länk till Pejlas blogg finns i vänstermarginalen.
Nu till hur det gått för oss hittills:
Pass 1 - Spisen - Sitt
Sitt var det första han bjöd på, så jag körde 20 repetitioner med det.
De två första satt bra, men rep 3-8 bestod av mycket Ligg, Stå och lite Backa! Dessutom började han gläfsa lite för att han inte fick någon respons. Backa var förvånansvärt, för det är något vi har börjat träna ganska nyligen, och vi har inte kört intensivt alls, utan ett par pass bara. Iallafall gjorde han en så snygg backning att jag bestämde mig för att klicka på det om han skulle bjuda på det någon mer gång.
Rep 9-10 gick bra, 11-12 var sedan tillbaka till 3-8-läget med Ligg och Stå. 13-15 gick bra med rena Sitt. Rep 16 bjöd han på en Backa igen, så då klickade jag det. Rep 17-18 gick bra och 19-20 kom Backa fram och jag klickade dem.
Resultatet var 9/20 Sitt + 3 Backa som jag bestämde mig för att förstärka.
Rätt tveksamt alltså, och jag har märkt på sistone att när jag säger sitt för att t.ex. ta på kopplet lägger han sig ofta istället. Det var längesen vi övade Sitt rent inne, så det verkar helt klart vara dags för en repetition. Ute fungerar Sitt bättre, mycket kanske för att den lille herrn inte tycker om att bli blöt och kall om magen, så han ligger i princip inte utomhus nu. Har tänkt vänta tills det blir varmare med att ta upp den träningen.
Pass 2 - köket - Kontakt
10 repetitioner av Kontakt.
Kontakt var det första han bjöd på, så det blev det. Alla 10 satt till 100 %.

Pass 3 - köket - Backa
10 repetitioner av Backa.
Alla satt till 100 %. Jättekul att en ny färdighet kommer så spontant!

Nästa dag:
Pass 4 - köket - Sitt
Bestämde mig för att köra lite mer Sitt eftersom det var så skralt resultat dagen innan. Jepp, det satt finns med 100 % träff.
Pass 5 - köket - Ligg
Av 10 repetitioner gjorde han 7 Ligg, 2 Sitt och 1 Backa.

Det här måste vi köra vidare med. Andra grundfärdigheter vi borde testa av är Stå och Ingång (runda mig och sätta sig på vänster sida).

5 kommentarer:

  1. Vad duktiga ni är!
    Ett litet varningens finger för backabeteendet - det verkar vara väldigt väldigt roligt och förstärkande för en del hundar att just backa - vi har haft jätteproblem med att det beteendet liksom tog över allting under en period, och därför är jag väldigt försiktig att förstärka det förutom när jag verkligen vill jobba med det :) Tänkte på det när du skriver att han bjuder på det trots att ni inte tränat det mycket alls - antagligen tycker han om att backa :)

    Keep up the good work! :D

    SvaraRadera
  2. Jo, jag förstod det av din blogg. ;)
    Det är fantastiskt att få se det, hade ingen aning om att det fastnat så alla redan. Får väl ta det lite försiktigt med backandet.
    Sen har vi lite problem med stående, han vill gärna studsa upp från sittande eller liggande, det blir som ett litet hopp upp till stående. Så ska det väl inte se ut? Och att gå till stå var det hemskt länge sen vi tränat, märkte jag just. Kan du tipsa lite om hur jag ska klicka in ett bättre Stå tas det tacksamt emot. ;)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ska du träna ställandet eller att stå (kvar)? Att stå och hålla position har jag använt omvänt lockande till.

    Själva ställandet, där har jag använt mig av - tada - backande! :)

    Har låtit henne backa och sedan klickat för den allra första antydan till bakåtrörelse, så att hon inte hunnit börja backa, utan bara så att det blivit liksom ett stopp. Belönat bakåt, låtit henne komma emot mig, och just när hon stannat och nääästan börjat backa - klick!

    Lite svårt att förklara, men ungefär så. Har funkat jättebra!

    SvaraRadera
  4. Ähum... där fick du mig. :O
    Har nog bara luddiga begrepp om skillnaden. Det jag menar är att gå från liggande, sittande eller gående position till att stå (ingen tid ännu). Dvs att ställa sig upp från liggande och sittande - då blir det ett litet hopp (svårt att förklara, men tänk dig att hunden sitter och sen tar ett skutt upp på fyra tassar), liksom att stanna till ifrån gående (fast det blir kanske snarare Stanna än Stå när jag tänker efter) - det är där ditt backande kommer in, misstänker jag?
    Omvänt lockande har jag läst om, men hunnit glömma, får nog ta och läsa på en gång till om det.

    SvaraRadera
  5. Ah... I see. Ja det är ju flera olika beteenden. Att ställa sig från sitt och ligg har vi inte tränat alls mycket här, ytterst lite bara, och vi har ingen precision på det än alls.

    Backandet är till ställandet under gång, precis. "Stanna" använder jag till det.

    Omvänt lockande - finns någon/några trådar om det på forumet om jag inte minns fel!

    SvaraRadera