Senaste inläggen

söndag 30 augusti 2009

Okoncentrerad

Rätt bekymrad är jag nu. Vid tiotiden gick vi viltspåret jag lade ut igår eftermiddag. Det blev alltså ca 18,5 timmars liggetid. Igår hade jag gps:en med mig när jag lade spåret, men tyvärr blev den liggande kvar hemma nu. Hade varit väldigt bra att ha när vi gick idag ...

Kasper vek rätt snart av åt höger medan min minnesbild sade rakt fram. Tänkte att vinden låg nog så, så jag lät honom hållas en stund, men snart blev det uppenbart att han var helt ute och vimsade. Där borde jag ha gått tillbaka med honom, men just då såg jag en av mina snitslar, så jag blev lite osäker. Nu i efterhand inser jag att han genade till nästa ben på spåret.

Efteråt gick vi i koppel tillbaka till spårstart och gick rakt fram istället som jag trodde det skulle vara och jag hittade då tre snitslar som vi aldrig passerade över huvud taget. Möjligen kan det finnas någon mer snitsel kvar i skogen, men jag hoppas jag fick in alla. Vi gick en skogsrunda till och kompletterade med lite mer kantareller, taggsvamp och en fin karljohan. Inte heller nu gick det att intressera honom för att söka kantarell. Han är bara intresserad av färskviltspåren ...

Under spårningen fick jag ofta stoppa honom för att han fick högt huvud och antagligen ville dra iväg på färskvilt. Ungefär mitt på spåret stannade jag honom en stund så han fick varva ner lite. Jag åt blåbär och bara väntade ut honom medan han fick sitta och ha tråkigt.

Andra halvan av spåret gick bättre, men han hade problem med den blodade vinkeln. Det tog flera försök med assistans av mig innan han kom rätt där. Stället där jag hittat kantarellerna spikade han exakt och nosade lite på den gula snitseln som jag satt lågt på närmaste buske. Sedan sneddade han lite till skanken, vilket var helt ok. Han gick ett par meter förbi skankgömman, men vände tillbaka på egen hand och tog den.

Så här dåligt har det nog aldrig gått att spåra förut, och jag blir inte bara lätt nervös inför nästa helgs stora utmaning. Så här illa får han bara inte gå då...

Till hans försvar ska sägas att det är helt uppenbart att det är mycket folk i skogarna nu: bär- och svampplockare och troligen även andra viltspårare. När vi kom tillbaka till bilen parkerade det just en ny bil där medan en annan saktade in för att sedan välja att fortsätta när de såg att där redan stod två bilar. Sen tyckte jag att jag hörde en startpistol precis när vi körde iväg, men varifrån de personerna kom vete sjutton. Det är bra långt runt att komma till den grusägen från andra hållet, och jag undrar om det inte finns en bom där med, precis som vid den här parkeringen. Allt folk rör givetvis upp viltet extra mycket, och så har jaktsäsongen börjat.

Nu gäller det bara att ha is i magen och hoppas att han är mer koncentrerad nästa helg.

4 kommentarer:

  1. Köp märkfärg så vet du exakt hur spåret går, finns på Claes Olsson bla...
    Jag hade kört motivations-spår hela veckan nu, korta, roliga med snabb belöning.
    Lycka till

    SvaraRadera
  2. Egentligen visste jag ju exakt hur spåret gick, om jag bara fått med mig gps:en. Suck.
    Men några korta roliga motivationsspår vore kanske något, de kan man kanske lägga i en skogsdunge lite närmare, om de inte ska vara så långa. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Det där med exakt hur spåret går, förresten. Man måste ju trots allt låta honom söka vid sidan om också, eftersom vinden kan föra med sig språdofterna. Det var därför jag lät honom ta av åt höger istället för att visa honom rakt fram-vägen.
    Men han var alltför okoncentrerad idag, bara. Inte alls så spårnoga som han vanligen är.

    SvaraRadera
  4. Alla har en dålig dag ibland.

    Kursen börjar om en månad, så jag återkommer.

    Håller tummar & sporrar för er.

    SvaraRadera