Senaste inläggen

tisdag 18 augusti 2009

Burträning fas 1 och 2

För rätt länge sedan köpte vi en stadig bur som håller flygstandard. Började då träna Kasper på att gå in i buren. Men sen kom vi av oss, buren blev stående i ett hörn tills vi tröttnade och ställde ut den i garaget. För att ha en så pass liten hund är buren gigantisk – det är för att klara flygmåtten där hunden ska ha 10 cm över huvudet (om jag minns rätt).
Igår släpade jag in den i huset igen och vi började träna enligt Canis-konceptet.

Fas 1: Gör buren till ett attraktivt ställe att vara på
Det gick ganska enkelt. Jag satt i trappan och klickade så fort han tog ett steg in i buren, och sedan längre och längre in. Till sist var han i buren mest hela tiden och jag gav skinkost, köttbullar eller andra godisar längst in i hörnet. Nemas problemas.

Steg 2 i denna fas är att Värdeladda buren. Det är en fortsättning där man hänger ett skynke över buren, stänger burdörren, öppnar igen ger godis längst upp inne i hörnet (man vill att hunden spontant ska sitta i bakkant så man obehindrat kan öppna och stänga burdörren).
Sedan ska man lämna hunden i buren. Låter hunden fäller man skynket och kommer inte tillbaka förrän hunden är tyst.
Det blev lite jobbigt.
Sin vana trogen pep han rätt rejält... Sen tystnade det och jag gick strax tillbaka till buren (satt i rummet intill buren som stod ovanför övre trappan). Lyfte på skynket. Var var han, såg honom inte? Så långt in i buren? Så hörde jag tass, tass, tass... Vem kommer uppför trappan om inte Kasper? Snopet kollade jag buren. Dörren var tillskjuten, men inte ordentligt stängd. Houdini hade alltså tagit sig ut (jag är inte så supervan vid låsmekanismen på dörren...) och smugit nerför trappan, men kom upp igen när han märkte att det hände nåt där uppe. 1-0 till Kasper.

Jag värdeladdade buren lite till och körde en omgång till – med riktigt låst grind den här gången. Jösses, vilket gnäll. Husse blev vansinnig och satte på musik på typ högsta. Själv fick jag stå ut med både gnäll och musik. Inte tror jag att det gjorde att Kasper slutade gnälla snabbare, direkt. Får nog ta nästa pass när husse inte är hemma...

Nu på morgon har jag flyttat in buren till arbetsrummet. Genast är den lite läskig igen. De hjul jag monterat på igår plockade jag av, så att inte det skulle förstärka läskigheten. Så nu är vi tillbaka på Fas 1 och får träna mer.
Jag vet inte riktigt om jag tror att metoden med låst dörr och skynke är rätt metod, inte än i alla fall. Ska nog köra längre tillvänjning först.

4 kommentarer:

  1. åh ja buret, det kan være svært at lære at bruge, jeg lærer mine hunde at de kan sove i buret om natten, så er de trætte og nemmere at overtale til at blive i buret, samtidig fjerner jeg kurve og andre sovepladser, og lægger hundens yndlingstæppe i buret, først når hunden har lært at sove i buret, begynder jeg at lukke døren til uden at låse den, og det kan gerne tage nogle uger at lære det, så buret må stå i køkkenet om dagen, så hunden kan sove der om dagen, og i soveværelset om natten så hunden sover der om natten, men det kan være en lang lang tilvænning, held og lykke jenni

    SvaraRadera
  2. Hundens hus har en kurs som heter burlekar som jag är sugen på att gå. Den går ut på att uren ska vara en positiv plats för avkoppling i väntan på vad som ska hända.

    King gillar inte att bli instängd och vill helst ha hela flocken i närheten. Han ylar & låter om ngn lämnar tex bilen....
    Ska försöka gå kursen om tiden passar!

    SvaraRadera
  3. Jenni: Yndlingstæppe var ett gulligt ord ;) - han har flera, och en av dem ligger i buren nu.

    King: Det är nog precis samma metod som jag börjat på, ska bli spännande att höra hur det går för er. När hålls den kursen? Vi har inga problem med bilen, där kopplar Kasper av och somnar.
    Och redan nu går han in spontant i buren. Jag försöker vara påpasslig och klicka för det.

    SvaraRadera
  4. hihi, kasper är smartare än matte^^ och husse har alltid musik på hög volym -.-

    SvaraRadera