Senaste inläggen

fredag 21 augusti 2009

Akutinköp av kaffemaskin

Saecon har ju dragits med ständiga reparationer. Den senaste tiden har den väst på ett underligt och lite oroväckande sätt. Gissade att något läckte inuti, och fick det bekräftat när först mjölkskumningsfunktionen lade av och sedan jordfelsbrytaren började gå här hemma. I förmiddags gick jordfelsbrytaren inte alls tillbaka till normalläge förrän jag drog ur kaffemaskinen. Dags att göra något radikalt.
Eftersom vi misstänkt detta ett tag så hade vi redan börjat sondera marknaden, och hittat ett testresultat där Electrolux ecg6400 blev tvåa, bara snäppet efter en annan maskin. För vårt behov verkade dock ecg6400 bättre, inte minst för att den går att lämna in på alla E-lux Home-butiker. Bra service verkar ju vara a och o för en sån här maskin. Så vi åkte iväg efter lunch och provdrack. Butikens bönor var lite för sura för min smak, men annars verkade maskinen bra och lättanvänd. Hade med mig ett högt latteglas för att testa, och det måste visserligen lutas lite, men det fungerar att brygga kaffe i våra sådana glas. Så, vi slog till.

Husse hade med cykeln till Barkarby och cyklade hem, medan jag tog bilen tillbaka med den nya dyrgripen, installerade den och fick mig en premiärkopp innan jag tog Kasper på långpromenad. Gällde att hinna den före regnet som är på G. Hade tänkt att han skulle få springa lös lite i stenskogen, men han kvalade inte riktigt in för det på ditvägen, så jag valde en grusväg istället och körde lite kantarellsök med några kantareller jag hade i fickan sedan sökträningen härom dagen. På tillbakavägen hade han lugnat sig tillräckligt för att få springa lös en sväng i vår närmaste lilla dagisskog.

3 kommentarer:

  1. Förstår läget. Vi hade också en Saeco som vi fick lämna tillbaka. Bytte till en Jura som inte heller har varit felfri, fast alla säger att den ska vara det! Just nu går den men maken drömmer om en manuell maskin.....
    Lycka till med den nya maskinen!

    SvaraRadera
  2. Jura anses ju också bra.
    Att vi valde E-lux (som ju är en katt bland hermelinerna) beror bl.a. på a) att den ska vara enkel att ta till service och b) att man smidigt ska kunna göra flera koppar kaffe samtidigt. Där går en manuell maskin ordentligt bet! Men annars är säkert en manuell mycket driftsäkrare...

    SvaraRadera
  3. Den ser ut som en stereo! :O

    SvaraRadera