Senaste inläggen

söndag 5 december 2010

Fotgående och stoppsignal

Man får passa på medan husse tycker det är roligt och nytt att filma...
Idag gick vi en promenad igen på Lindö golfbana. Denna gång hade vi med lunchfika, riktigt mysigt att det är så varmt att man kan ägna sig åt sådant igen.
Jag passade på att träna lite fotgående framför kameran. Tar tacksamt emot tips på hur jag kan få in Lakrits närmare benet. Annars tycker jag att han ser följsam ut och jag håller inte på med alltför många tics.
I slutet på filmsnutten kommer det ett par stoppsignaler med efterföljande bollkast. Ljudet var bortkopplat på kameran, lika bra det, för det blir mest bakgrundsbrus ändå.

7 kommentarer:

  1. Hej Eva,
    Han är ju mycket bättre i position vid ditt vänsterben nu, alltså inte så långt fram som när jag såg honom sist. Kör vänstersvängar istället för höger, och ta ett extra sidosteg till vänster för att få honom att jobba in bakdelen, strax efter/i samband med svängen.

    Du kan också hjälpa honom (till att börja med) genom att säga "sitt" en period, precis innan du stannar eller precis efter en vänster om halt - innan halt. (Han verkar inte vara säker på att sitta när du stannar.) Likaså säga "sitt" när du gör en höger om halt, strax innan han svängt klart.

    Kanske gå med något mer bestämda steg och räta upp dig strax innan halten (en s k "halvhalt" ifall du ridit någon gång). Belöna på utsidan av huvudet så han måste vrida ut huvudet vänster/bakåt och därmed jobba in med kroppen/bakdelen mot dina ben.

    Du kan också prova att ha godisen i höger hand och lämna över den till vänster hand bakom ryggen, som förs över hans nacke och han får den i position vid vänster kind. Detta under förutsättning att han kan gå kvar i fotposition trots att du rör händerna bakom ryggen.

    Stegförflyttningar till höger framför en spegel hemma så du kan se och belöna när han jobbar in med baken mot dig.

    Man kan en period också gå längs med ett staket eller häck så han blir så illa tvungen att gå rakare och närmare dig.

    SvaraRadera
  2. Ser ju fint ut. Annika gav massa bra tips..! Vi går inte framåt än, ägnar oss bara åt vänster om sitt och höger om sitt. Tänker sedan köra bakåt och åt sidan innan vi tar stegen framåt. Ev. gör jag en antydan framåt men endast ett steg och belönar att han kommer med mig. För positionen kör jag 'stolpen' med vänster arm då hamnar han automatiskt rätt. Tack för filmen om stoppsignal, nu förstår jag hur jag ska göra! :)

    SvaraRadera
  3. Jösses, vilken lång radda fina och konkreta tips! Supertack!
    Några kommentarer:
    *Han går längre fram på promenad när Kasper och/eller andra hundar är med. Det får jag ta tag i separat.
    *Bra tips med vänstersvängar och extra sidosteg till vänster, ska testas.
    *Tror jag väntar med Sitt-delen, tar en sak i taget. Känns inte lika viktigt nu, bara han är stilla och lugn vid min vänstra sida när jag stannar.
    *Bestämda steg - jo, ligger något i det. :)
    *Jag belönar redan i hans vänstra mungipa, kanske ska dra handen ytterligare lite bakåt.
    *Undrar om han klarar fotposition om jag rör händerna bakom ryggen. Det får vi nog testa helt separat i köket. :)
    *Jag har ingen jättebra spegel till detta, men använde faktiskt Saras till att få in Kaspers ingångsposition. Då måste han först bara sluta vara rädd för sin egen spegelbild. :)
    *Staket/häck är en bra idé.

    Tack!

    SvaraRadera
  4. Hej Anita!
    Bakåt är nog bra att tänka redan nu, det har du rätt i.
    Jag körde stolpen med Lakrits när han var liten, men sedan har det legat nere. Ska nog repetera den ibland emellanåt.
    Vad bra att man kan vara till hjälp nån gång själv! :) Lycka till med Acke-pojken.

    SvaraRadera
  5. Hupp, upptäckte att jag mitt i all text inte kunde hålla reda på höger och vänster... Vid vänstersväng ska du naturligtvis inte ta ett extrasteg till VÄNSTER utan till HÖGER, rakt sidledes alltså. Detta för att få honom att jobba in baken.

    Det du också kan göra i vänstersvängar är att precis efter svängen, göra en halvhalt så han får tid på sig att jobba in bakdelen mot dig innan du går vidare. Denna extrahjälp ska ju förstås bort så småningom.

    Jag skulle inte vänta med att träna sitt i halter. (Istället för ordet kan man ju höja en godis ovanför huvudet så han sätter sig.) Om du inte vill träna halter så skulle jag inte stanna alls, utan bara träna positionen vid sidan i rörelse. Eva Bodfäldt tränar positionen gm att hålla en godis vid vänster ben med sin högra hand samt stryker hunden med vänster hand längs med utsidan på kroppen för att liksom kela in honom parallellt vid sidan och att han ska tycka att det är en väldigt trevlig plats att vara på vid vänstersidan. Hon går då inte heller "traditionellt" utan rör sig i svängar och stegförflyttningar samtidigt som hon backar o s v. Hunden ska lära sig att hålla vänstersidan oavsett rörelse.

    SvaraRadera
  6. Annika: vä/hö - upptäckte det när jag testade praktiskt. ;)

    menar egentligen inte att jag ska skjuta upp Sitt-kravet (så mycket) utan mera att köra med ett kriterium i taget. Vill jag ha honom Nära, så är det det jag ska fokusera på, inte Nära och Sitt i samma kriterium. Det roliga är ju att som liten valp satt han alltid, alldeles för mycket, så jag har inte reflekterat så mycket över att det har förändrats.
    Till skillnad från under filmen hade jag klicker i morse, och det är fasiken så mycket bättre. Jag fokuserar mycket bättre på vad jag vill ha och när det blir rätt.
    Du har ju pratat tidigare om vad Eva B säger, men det är lättare sagt än gjort när man har en Lakrits vid sidan om sig. Det är säkert en vanesak, men när jag provat nån gång blev allt bara väldigt mycket sämre. :O

    SvaraRadera
  7. Hej igen,
    Ja, man måste ju hitta sitt eget sätt som man trivs med, absolut! Funkade ju inget vidare för mig heller med Tindra när jag skulle testa att klappa och stryka på henne på utsidan. Men det var ju å andra sidan bara ett enda test och hon tyckte att matte betedde sig knepigt. De ovana sakerna måste nog få en viss "förståelse-chans" hos både hund och förare. Å andra sidan så passar inte vissa metoder alla.

    Jag har tidigare gjort precis som Anita med Aquila och Acke, att starta med sitt:et inkl ögonkontakt. Bara "hintat" om att jag tänker gå framåt, och då belönat när hunden inte släppt blicken. Den dagen jag tagit första steget har jag "pratat igång/berömt" hunden så den inte släpper blicken vid första steget framåt. Har man en hund som lätt ljudar (ofta väldigt föriga hundar) så kan stegförflyttningar, vändningar och bemötande blick trigga till ljud, i alla fall om man upprepar ordet "fot". Bättre i så fall att vara tyst hela tiden oavsett rörelser och gångartsändringar + att inte möta hundens blick utan att sträcka upp sig och titta framåt. För en lugnare hund är det jättebra med förflyttningarna så den blir alert, och ett bra sätt att få den att förstå hur den ska förflytta sig för att vara i rätt position vid sidan.

    Skulle tippa på att jag med valpen så småningom kommer att träna fotgåendet "flying", alltså att plocka upp hunden i farten vid sidan. Parallellt delträna ingångar och sitt vid sidan separat.

    För att få hunden uppmärksam på att du tänker svänga åt något håll, så kan du en sekund innan svängen, vrida på huvudet något åt det nya hållet. Då hinner hunden vara med på noterna.

    SvaraRadera