Senaste inläggen

tisdag 7 december 2010

Ögoninflammation

Nu har jag just petat i ögonvatten i Lakrits ena öga. Första gången igårkväll, då jag såg att han hade röd ögonvita och vitt gegg vid ena ögat.
Hur gör man? Som tur är är han ju inte rädd för vatten på huvudet (svårt att pricka rätt) och med ett grisöra ovanför honom fick jag honom att sitta stilla medan jag droppade med andra handen. Åtminstone lite kom nog rätt.
Idag blev det en stor kexbit istället. Lite väl lyxigt att få ett grisöra för varje droppning. Med Kasper vete sjutton hur jag gjort, har aldrig behövt medikera hans ögon.
Hoppas detta hjälper och att han inte behöver besöka veterinären.

4 kommentarer:

  1. Jag brukar hålla ett mjukt tag med ett par fingrar vid nosryggen och dra ner nedre ögonlockskanten lite med ett annat, så jag kan droppa innanför nedre ögonlocket. Vanlig koksaltlösning brukar också funka. Torka bort varet ur ögat från utsidan och inåt ögonvrån först.

    SvaraRadera
  2. Den metoden var svårare, för då vill han bara blunda. Håller jag en godis ovanför huvudet vill han titta på den, och det utnyttjar jag till att droppa lite in i ögat.
    Ser bättre ut nu, men är fortfarande lite rött.

    SvaraRadera
  3. Om koksaltlösning inte hjälper så finns en jättebra, receptfri ögonsalva på apoteket. Har använt den ett par gånger och inflammationen har gett sig direkt. Den heter Noviform. http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=noviform

    /Åsa

    SvaraRadera
  4. Ha, någon dag efter att jag läst ditt tips öppnar jag badrumsskåpet och ögonen faller på en gul liten ask ... Noviform.
    Vi har det alltså redan hemma, ifall det skulle behöva tas till. Så det funkar alltså till både människor och hundar, bra att veta.

    SvaraRadera