Senaste inläggen

torsdag 2 december 2010

Besök av Alpha, Tindra och Cheysie

Idag fick vi fint besök av labbarna Alpha och Cheysie samt flatten Tindra. Tanken var dels att låta Kasper och Lakrits få träffa Cheysie, 12 veckor, eftersom hon ska vara hos oss en dag framöver när matte far på annat, och dels att jag skulle få träna stadga och passivitet med Lakrits medan Tindra tränade lite linjetag och sådant.
Vi började med att gå till Gröna ängen, där husse mötte upp med kamera. Kul, för det blev en hel del fina bilder. Tindra saknas på bilderna, för hon fick vänta i bilen första stunden.

Intressant storleksjämförelse.

Mulad. 
Kasper undviker närkontakt.

Husse är artistisk.


– Alpha, härmed hälsar jag dig välkommen hit!

Busgänget är samlat för överläggningar. Cheysie håller tassen om Kasper.

Lillan kan hoppa.

Hm, vad nosar du på? 3 resp 7 månader.


När alla hade bekantat sig ordentligt fick Kasper gå hem och de båda andra hoppa in i bilen, så fick Tindra komma ut och träna med Lakrits. Vi stod ganska mitt på ängen medan Tindra skickades hit och dit, ibland rätt tätt förbi oss. Det gick superbra, knappt inget gnäll alls. Ett par gånger reste han sig upp, men oftast satt han still och bara tittade. Jag belönade tystnad och stillasittande med godis då och då.
På slutet plockade jag fram den strumpklädda dummyn och tränade ett par avlämningar. Gick jättebra. Lånade därefter en pälsdummy av Annika, och se den var genast lite svårare, för den var ju Tindras, pälsklädd och ROLIG! Det blev iallafall skapliga avlämningar med den också, om än inte lika fina som med egna dummyn.
Tindra jobbade bra trots att vi stod där mitt i vägen med fina dirigeringar. Det är klart, ett sök var ju förgäves när matte skickat åt fel håll. :)
Så fick jag också lära mig att man ska trimma bort överflödiga hårstrån från svanstippen på en labbe. Hade jag ingen aning om!

3 kommentarer:

  1. Vilket härligt gäng! Hrm, mina labbars svanstippar är alltid vildvuxna.

    SvaraRadera
  2. Ja, det var både kul och nyttigt!
    Det där med svanstippar härstammar väl från utställningssidan, men det blev faktiskt snyggare när jag klippte bort de yttersta spröten. Passade på medan han åt middag ... ;)

    SvaraRadera