Senaste inläggen

fredag 2 april 2010

Träning, promenad och cykling

Träning, promenad och cykling – precis vad man vill ägna sig åt en långfredag. :D
Förresten, missa inte kika på Saras youtubetips bland kommentarerna från förra inlägget, den var helt super!

Efter en skön sovmorgon, där Kasper fick komma in under täcket frampå morgonkvisten, blev det lite träning av klickerläxan. Inne i köket tycker jag att allt fungerar bra nu, förutom handtarget. Om jag försöker dra ut på tiden aningen där, att han ska hålla nosen emot handflatan i minst 1 sekund innan jag klickar, så blir han otålig och tror att det är nåt annat han ska göra. Han testar då att a) bita lite lätt i handen, b) upphöra med beteendet eller c) gå runt till typ utgångsposition och dutta på handens baksida. Lite gulligt, men jag har hittills inte fått honom att fatta att bara hålla kvar nosen ger utdelning. Har provat att hålla handen rakt framför mig mot ett ben så att det inte går att gå runt till baksidan, men då blir det alternativ a) eller b) istället. Vi får väl nöta lite korta nosduttar ett tag till och se om polletten plötsligt ramler ner.
Iallafall gick övriga moment så bra inne att jag bytte miljö till trädgården. Det gick precis lika bra som inne. Förutom då när jag inte såg att det kom en airedaleterrier förbi med sin husse, och Kasper rusade ut genom häcken innan jag hann säga flaskhals... Invisslingen fungerade dock fint även denna gång. Nästa steg får bli att flytta samma träning till ett svårare ställe.

Efter träningen gick Kasper och jag en långpromenad och njöt av solen. På ett par ställen invid skogen (roliga dofter) drog jag fram kaninskinnsleksaken, och den var jättekul att kampa med båda gångerna, trots intensiva nosningar stunden innan.

Efter lunch gav sig husse och jag ut på cykeltur. Kasper fick stanna hemma och njuta av en torkad strupe istället. Vi körde tur och retur Lindholmen, totalt 15 km. Rätt lagom för oss så här i början av säsongen, men det hade blivit för tufft för Kasper.

3 kommentarer:

  1. Åhå torkad strupe vilken lyx :)! Det blev jag också sugen att köpa till min lilla värsting :D

    SvaraRadera
  2. Handtargetträning, har ett tips där faktiskt även om jag inte är nån riktig "klickare"! Hade lite samma problem som du. När hunden duttar för jag handen långsamt bort från hunden, då följer den efter med nosen. Till slut kan man snurra runt och handen trycker nosen i handflatan och hänger med runt. Bra för framtida apporteringsträning. Testa och se om det funkar!

    SvaraRadera
  3. Skrev lite fel "...hunden trycker nosen i handflatan..."

    SvaraRadera