Senaste inläggen

tisdag 6 april 2010

Morgonträning i rally

Eftersom solen skiner idag, till skillnad från det trista bakslaget med friskt snöande igår, bestämde jag mig för att ta med Kaspers frukostskål bort till vändplan för lite rallyträning med externbelöning.

Idag blev det släpande koppel som omväxling (man måste ju hålla i kopplet i nybörjarklass) och han gick jättebra. Jag improviserade lite olika moment, klickade och köttbullebelönade ibland. Jag märker särskilt framsteg på momentet Fronten–Backa 1 steg–Backa 2 steg–Backa 3 steg efter att jag har börjat träna handtarget. Han är mycket mer medveten om min hand och dess betydelse, och det har fått till följd att han stannar och sätter sig mycket närmare mig än tidigare. Känns jättebra! Detta har jag sett som vårt segaste moment, och jag tror det börjar lossna nu.
Istället finns det säkert annat som behöver finslipas, framför allt att gå ett par banor med skyltar de närmaste veckorna. Får se om vi inte kan sparka igång vår måndagsträning i rally nu när solen återvänt med kraft.
Strax innan jag skulle släppa Kasper på sin externbelöning stelnade Kasper till. Jag kikade nedåt gatan och såg en svart katt längre bort, i samma riktning som matskålen. Då vågade jag inte ge ett varsågod av rädsla att han skulle börja jaga katten istället för att springa till matskålen, så jag fegade: tog upp kopplet från marken, gav varsågod och sprang med bort till matskålen. Det visade sig vara dit han ville springa, inte till katten. Skönt! Antagligen var han orolig för att katten skulle komma fram och äta upp hans goda frukost innan matte var färdigtränad...

6 kommentarer:

  1. Hej. Va kul att du oxå tränar Rally! Tack för tipset med handtarget vid "front-backa de olika stegen". Det skall jag prova, jag har problem med att F sätter sig snett i det momentet om jag inte är övertydlig med armarna. Vi har tävling på lördag och på träning igår märkte jag att han inte håller hela banan ut, utan gogis. Vet ej hur jag skall göra? kanske ge godis och diska mig och se det som miljöträning. Håller Kasper en hel bana utan problem? Kanske har du tips på uthållighetsstäning.....borde nog träna det mer... Anna & Felix

    SvaraRadera
  2. Hehe, vi ska tävla den 8/5, så du kommer ut i hetluften tidigare. ;)

    Jag har faktiskt inte haft något problem med att gå en hel bana utan belöning, kanske för att vi ofta hemma (typ före maten) kör en massa nonsensrepetitioner av olika saker i serie. Det kan vara allt från lydnadsmoment som sitt, ligg, stå till frivilliga beteenden som backa, utgångsposition, inkallande med handtarget. Han är så van att vi gör en räcka såna före varsågod att jag inbillar mig iallafall att det är därför det aldrig varit nåt problem. Sen försöker jag variera antalet moment i den räckan, ibland bara ett eller två, ibland kanske tio. Variationen i antal tror jag är a och o i att öka förväntan.

    SvaraRadera
  3. Förresten, givetvis lägger jag ibland också rallymoment i nonsensräckan. Allt beror på mitt humör och vad jag känner att han behöver träna mer av för tillfället. Sitt, gå runt var något vi körde mycket efter att vi nollat det momentet på KM:et. :)

    Och till sist: lycka till på lördag! Du känner ju på plan om du måste godisbelöna för att det inte ska spåra ur - ha kul i första hand!

    SvaraRadera
  4. Jag är så impad av att du kan använda maten som externbelöning. luma hade bara skitit i sin mat, den skulle vara svår att få attraktiv.
    Var Kasper lika hungrig innan kastreringen?

    SvaraRadera
  5. Nja, Kasper har blivit lite mer matsugen efter kastreringen. Men även innan gillade han verkligen sin färskmat från Nordic. Kulor däremot kunde han rata, eller bara äta lite av.

    SvaraRadera
  6. Luma äter också färskmat, fast från Prima...hm Nordic kanske har godare..kan vara värt att pröva..

    SvaraRadera