Senaste inläggen

onsdag 1 augusti 2012

Halvdolda och dolda dirigeringar

Annika tipsade om att hon börjat använda dirigeringsfyrkanter till tomskick till en gammal hörna och vinkel till nästa hörna. Kunde därför inte låta bli att testa detta igår på fotbollsplanen. Där fick jag ju två korta ben och två långa, så jag använde det korta benet till tomskicket och sen vänster/höger på det långa. Fick gå bort och visa första gången, men sen fattade han galoppen.
Provade på gröna ängen på hemvägen också, denna gång blev tomskicket det långa benet medan det korta benet ledde till belöningen.
Idag tog vi så en promenad i stenskogen för första gången på länge. Där hittade jag för övrigt kantareller igen, trots att där normalt är så torrt att det inte ens brukar växa skräpsvamp. Man snubblar verkligen över dem i år!
Lakrits apporterar vid Vada.

Stenskogen är ganska öppen i början så jag passade på att utnyttja de två apporter jag hade med mig till liknande vinklar som igår. Ingen hel dirigeringsfyrkant här, alltså, utan dirigeringsvinklar. Han får se när jag lägger ut dem. Ett rakt skick och hämta nr 1, sen ett nytt skick till samma ställe, vinkling till vänster eller höger till nästa dummy.
Det gick så bra att jag, efter att vi gått vidare en bit, bestämde mig för att göra om det i en glänta. Det var bara det att gläntan funkade för ena benet, och det var relativt glest även i det andra. Men utrymmet däremellan var fullt av buskar och träd, så att se var hunden hade för sig gick inte alltid. Nåja, utlagt var utlagt och det var ju egentligen själva skicken till tomma områden jag ville träna, så det fick väl duga.
Även här tog han första skicket klockrent. På andra sprang han ut bra till stoppunkten, men sen förstod han inte mitt vänster. Blev tvungen att gå tillbaka till vänsterstället och visa. Passade då på att lägga ut en till där.
Sen gick jag tillbaka lite kortare, så avståndet mellan oss (han stod kvar vid stoppstället) blev kortare. Inga problem med vänsterdirigeringen.
Så gick vi tillbaka till första skickplatsen och gjorde om. Han gick åter ut ganska bra till stoppstället, även om det blev aningen krokigare den här gången. Han tog även vänsterkommandot, men var sen borta en bra stund utan att jag såg riktigt vad han gjorde. Han kom iallafall tillbaka med apporten. Sprang dessutom i vinkeln även tillbaka, utan att gena. Kanske för att han inte såg var jag stod. Summa summarum: det blev ju inte riktigt bra med så mycket vegetation, men på det hela taget tog han utskicken väldigt bra (det primära) och flertalet vänster- respektive högerdirigeringar (prio två). Jag tycker han går från klarhet till klarhet, den lille pojken. Undrar om det inte är vattenskicken som gjort honom säkrare även på land. Lite omvänt blev det visst där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar