Senaste inläggen

tisdag 28 april 2009

Walky Dog

Igår var jag på spännande utflykt åt Enköpingshållet. Mer om detta kanske följer.

Dessutom fick jag äntligen hem den sedan länge beställda ersättaren/supplementet till den Springer vi sedan tidigare har monterad på en av cyklarna. Nu när vi snart ska åka ner till Frakrike och ha cyklarna med oss måste ju Kasper kunna hänga med, åtminstone vissa turer. Och den cykeln Springern är monterad på kommer inte med på resan. Efter att ha testat på de båda cyklar vi tänkt ta med oss blev resultatet lite nedslående: på min cykel går det över huvud taget inte att montera en Springer. Ett fastsvetsat vajerfäste sitter precis på den enda punkt man kan montera Springern. På sambons cykel gick det bättre, men den cykeln är alldeles för stor i ramen för att jag ska kunna cykla på den. Det innebär att Kasper endast kan cykla med husse, ingen idealisk situation. Därför började jag kolla runt efter andra lösningar.

Modellen jag hittade heter Walky Dog och finns hos Häromi för en knapp fyrahundring. Den är smidigare än Springern och fästbeslaget är framför allt mycket mindre. Den guldfärgade delen är en snabbkoppling som gör att man superenkelt kan koppla loss pinnen. Inuti pinnen sitter tre fjädrar (stor hund) som man enkelt själv kan ändra till två fjädrar (mellanstor hund) eller en fjäder (liten hund, dvs. Kasper).
Idag provmonterade vi den, och här visar det sig att husses cykel är för hög, medan min cykel passar perfekt om man monterar på ramen istället för på sadelstolpen som det är tänkt. Vi får testa ett tag och se om den känns lika gedigen som Springern.

Husse och Kasper passade iallafall på att ta Springern på husses cykel en tur utmed Vallentunasjön. I början var Kasper lite solslö och ville egentligen inte iväg, men när de väl kom på andra sidan korsningen tyckte han det var hur kul som helst att få kuta i vårgräset.

2 kommentarer:

  1. Fiffig pryl och framförallt smidigare! Skäms att erkänna att E & jag inte har premiärcyklat för i år än... däremot premiärplockade vi en fästing (krypandes) i Fjunets panna i morse. brrr

    SvaraRadera
  2. Usch och dubbelusch! ;)
    Vi kanske kunde cykla tillsammans en sväng?
    Mötas upp vid Ormstaskolan (heter den så?) och sen cykla Molnbyrundan? Säg till när du känner dej beredd!

    SvaraRadera