Senaste inläggen

söndag 5 april 2009

Besserwisser

Skulle en snabbis till Ica och lät Kasper hänga med. Nästan framme möter vi en av traktens russlar, och jag ser på Kasper att han är på väg att vilja rusa fram. Jag ställde mig med ryggen mot husse och hund och motar Kasper samtidigt som jag pratar med dov röst att han ska låta bli.
Då kommer husse fram (fast det ser jag ju inte förrän jag vänder mig om, har ryggen mot honom) med hunden framför sig i utsträckt koppel och säger:
”Han är så snäll, och förresten, har de inte träffats förut. Det är väl din med?”
Underförstått: här kommer jag fram med min hund och hälsar.
”Ja, men jag vill inte”, svarade jag snabbt. Insåg att det var lite ohövligt, så jag lade till: ”Jag håller på att träna honom att inte bry sig.”
Får då till svar: ”Jamen, han är ju hund. Hundar bryr sig.”
Replikerar: ”Det har vi lite olika åsikter om, du och jag.”
Exit Eva och Kasper.
Så nu har jag väl gjort mig ovän med en hundägare i trakten. Må så vara. Jag förbehåller mig rätten att själv välja om jag vill att min hund ska hoppa fram till en annan hund taggad till öronspetsarna eller inte.

7 kommentarer:

  1. Sådana bekantskaper klarar man sig utan!
    Man förvånas över hur vissa hundägare beter sig.
    Tråkigt för de fördärvar för oss andra.

    SvaraRadera
  2. Jag har en tant med två hundar som alltid går lösa... hennes hanhund vill gärna sätta King på plats: morra och låta allmänt otrevlig och dominera. Jag har bett henne ta undan sin hund att King inte behöver sättas på plats (han lägger sig fortfarande ner om han möter en vuxen hund om dom får hälsa)men hennes hund har blivit fostrad så säger hon och jag har sagt att det bryr jag mig inte om han ska inte komma i närheten av King! Hon är skitsur på mig!!!!
    Men jag vet som är viktigast för mig...
    Stå på dig!

    SvaraRadera
  3. Tja, just den här mannen lär ju knappast hälsa igen...

    Skämt åt sido;
    Stå på dig! Det är förvånansvärt många människor som inte kan det som hundar kan - att läsa av signaler. Klarar man inte signal 1 + 2 i hyfsad ton, ja då återstår det ju bara att fräsa ifrån.

    Jag vill oxå att Enzo ska klara att välja mig före mötande hund, men det är lättare sagt än gjort - vi övar på, precis som ni

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen inte helt lätt att säga ifrån, jag har fått träna mig på det och är fortfarande inte bra på det! Så ni är grymt bra som gör det!!!! Tycker att jag allt som oftast träffar folk som vill tala om för andra hur saker skall vara, som har sett Ceasar Milan på TV, blir så arg och ledsen varje gång.

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentaren i min blogg! Ja, det är inte kul, men nu verkar det dock lösa sig. Glad påsk!

    Märta

    SvaraRadera
  6. Hej. Bra jobbat! Man måste stå på sig och inte bry sig om vad andra tycker i sådana situationer. Jag är stenhård på sådant. Jag låter aldrig mina hundar "prata" med någon på stan så där. Mvh Marika

    SvaraRadera
  7. Cärla är tränad att helt ignorera andra hundar. Hon får aldrig hälsa på hundar när hon är kopplad och jag berättar vänligt men bestämt för alla hundägare att Cärla inte får hälsa på deras hundar. Många tycker att jag är knäpp och kanske är jag det, men jag är övertygad om att jag gör rätt...

    SvaraRadera