Senaste inläggen

tisdag 17 februari 2009

Mer om inkallning

Idag på golfbanan dök det plötsligt upp ett par stavgångare kanske 300 m bort. Kasper satte av i full karriär och mitt rop efter honom gav inget resultat. Sen stannade han till halvvägs för att kolla upp närmare vad det där var för några, och då hade jag hunnit få upp visselpipan. Han tvärvände och kom in kanonfint! Belöning och lina på ett tag tills vi hunnit förbi stavgångarna.

Tack alla som skrivit en massa bra och intressanta kommentarer till förra inlägget!
Fick ihop det till 2 som skrivit att de själva eller andra kört med negativt förhållningssätt, 3 med neutralt och 3 med någon grad av positivt. Kändes som åt det neutrala hållet övervägde, om jag tolkade alla svaren rätt.
Givetvis ska man undvika att hamna i sådana situationer, men har man en hund som har en så stor radie som Kasper så är det nästan oundvikligt emellanåt. Tror jag, kan ju ha fel. Om han är helfokuserad på något och dessutom långt borta är det ursvårt. Visselpipan som i situationen ovan är helt klart till hjälp, men i några fall har inte heller den fungerat. Om han då inte hört, eller bara dissat vet jag ju inte. Men vi tränar givetvis massor av lättare och mer styrbara inkallningar också, de blir ju många fler till antalet än de svåra. Det blir många inkallningar varje dag på promenaderna, av olika karaktär och svårighetsgrad. och jo, belöning blir det varje gång han gör rätt, för är det något jag verkligen vill nöta in så är det det här.

Angående olika typer av belöningar så måste det givetvis inte vara godis alltid. Det händer att jag går ut utan godis i fickan. Jag håller på och värdeladdar klappar genom att klappa först och sen ge godis, eller klappa först och sen låta nosa. Att låta Kasper nosa är den bästa belöningen han kan få, eller leka med kompisen. Att lattja med repboll eller liknande är också himla kul.
Om man däremot klickertränar är godis nästan ett måste eftersom man belönar så ofta. Att kampa vid varje belöning skulle ge en så uppstressad Kasper att vi fick lägga av efter kanske fem upprepningar. Dessutom skulle det ta väldigt lång tid mellan varje upprepning. Men jag brukar försöka variera så att det blir kanske nio godis och en leksak, fyra klappar och en nosa fritt. Osv.

Vad fick jag då för svar på kursen? Fick faktiskt inget svar av kursledaren, utan hon bollade frågan vidare till en kursdeltagare som har erfarenhet av ett antal hundar. Kursdeltagaren menade att hon varierade sitt beteende i sådana lägen, att hunden inte skulle ta för givet vad som skedde när den kom tillbaka. Jag kände inte riktigt att jag höll med där, för inte vill jag att Kasper ska vara osäker när han kommer tillbaka. Samtidigt har jag ju ibland svårt att vara sprudlande glad om han sprungit runt flera minuter utan att komma in (händer sällan...). Neutral är nog det bästa.

3 kommentarer:

  1. Näää, det är inte lätt ämne. Finns nog inget självklart svar. Olika hundar, olika situationer, olika förutsättningar. Tänker ofta att jag skall börja ha godis i fickan, men glömmer alltid så det enda jag alltid har med mig är min röst, mitt kroppspråk och min sinnesstämning...räcker långt!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du lägger märke till och njuter av den utveckling du och Kasper faktiskt har haft under vintern - tänk vilken skillnad.
    Visst Kasper dissar dig fortfarande då och då, men han är ju inte mer än ung spoling.
    Tycker att du har hittat ett flertal belöningssätt, du känner din hund väl och du testar dig fram. Go girl!

    SvaraRadera
  3. Lina: Nej, det finns nog ingen generallösning för alla lägen. Du har det bra med Cärla - röst, kroppsspråk och sinnesstämning fungerar till en viss del på Kasper, men definitivt inte hela vägen. När SNOOZA lockar så är det mycket svårt att konkurrera. Då hjälper en urmumsig köttbullebit långt bättre än den allra mest positiva klapp... men det är ju definitivt väldigt praktiskt att ha alternativ till godis, ur många aspekter!
    Enzomatte: Kråmar mig som Kasper av förtjusning över ditt fina beröm... ;) Har städpersonal här just nu, och nuförtiden kan jag styra honom med rösten (om jag är helkoncentrerad, släpper jag koncentrationen så drar han blixtsnabbt dit); tidigare var jag tvungen att hålla honom ifrån dem fysiskt i famnen, med koppel, i halsbandet.
    Så det går framåt på många plan. En del är säkert bara att han växt upp, men en del är träningen, inbillar jag mig... :)

    SvaraRadera