Senaste inläggen

måndag 15 december 2008

Träningsstatus

Det var längesen jag sammanfattade vår träningsstatus (jämför med för ett drygt år sedan), men ungefär så här skulle jag säga att vi står nu:
Platsliggning
Inomhus: Kasper ligger fint, ganska länge, även med godis mitt framför nosen. Jag kan gå utom synhåll en liten stund.
Utomhus: Har blivit lite bättre ute, även på inte helt torra underlag, men man märker att det inte är kul om det är kallt eller blött. Han ligger kvar om jag går 20–30 m bort. Ibland går jag tillbaka, ibland kallar jag in.
Tandvisning
Har gått skapligt att visa tänderna för domare. Nedlagt projekt iom bettfelet.
Linförighet
I våra vanliga trakter: det har lossnat ordentligt och Kasper kan gå med kontakt ganska långa sträckor innan jag belönar. Varvar, ibland tät belöning, ibland glesare.
Nya trakter och skogen: Problem. Han blir så ivrig, svårt att få kontakt. Dofter är mycket intressantare än matte och godis. Korta stunder kan det gå, men det handlar om sekunder. Ser ändå en förbättring även här.
Läggande
Inomhus: Kasper lägger sig jättefint och jag kan gå några steg framåt innan jag klickar.
Utomhus: Kan gå här med, men segare. Det ska funderas mer innan man eventuellt lägger sig ner.
Inkallning
Inomhus: Sitter kanonbra, absolut 100 %.
Utomhus: Sitter relativt bra, kanske 90 %. Om han sitter och väntar fungerar inkallningen jättebra, går han nånstans och skrotar kan det ta ett tag, tills han känner för det. Finns det andra hundar som intresserar är det helkört att få honom att komma. Övas kontinuerligt.
Ställande
Inomhus: Kan kommandot Stanna, men vi tränar det rätt sällan nu, så det sitter inte helgjutet.
Utomhus: Har börjat changera. Har börjat träna det lite igen när vi promenerar och spårar.
Stå
Fungerade bra i somras när vi tränade ringträning. Har inte tränat det så mycket, så man märker att han inte längre kan det i alla lägen.
Apport
Leksak: Han springer glatt och hämtar den och kommer tillbaka. Att lämna ifrån sig grejen är inte lika kul, han vill gärna ha igång en dragkamp istället. Fungerar att byta med godis eller en ny leksak.
Apportbock: Han hämtar fint, men släpper ofta på tillbakavägen. Ska träna att hålla kvar.
Hopp över hinder
Enda problemet är att sätta sig på andra sidan. Krävs uppmaning, han gör det inte spontant. Annars inga problem.
Fritt följ
Inomhus: Inga problem, följer jättefint.
utomhus: Har börjat fungera ganska bra, men kan ibland bli distraherad av en doftfläck.
Ingång
Klossträningen har gått bra, och vi har börjat träna ingångar ute, hittills utan kommando. Svårt att se på egen hand att han kommer in rakt.
Backa
Fungerar ganska bra, kanske 4–5 steg, dock oftast inte spikrakt.
Bakom
Kör det bl.a. genom häckhålet, fungerar ganska bra.

4 kommentarer:

  1. Vad härligt det är att läsa din tränings status."ler". Anja har fortfarande vissa problem som vi försöker komma tillrätta med. Hon är ju 5½ år. Platsliggning ute när det är kallt o fuktigt går inte. Ca 20 sek sen reser hon på sig o tittar på mig som om hon säger det är kallt om magen ligg där själv om du nu ska.Apport träning går bra men lämna ifrån sig är det sämre med. Verkar som om mycket av detta är typiskt gårdshundar, jag vet inte men det känns så.Ha de bra . Ingalill o Anja

    SvaraRadera
  2. Ang apportbock.. om han tuggar och släpper, skulle jag backa tillbaka, han ska hålla den lika länge i munnen, som det tar att apportera in den, alltså om du bara sitter framför och lägger in den och tar ut...
    Vilken typ ab ingångar kör du, sättande framför-fot-sidan eller hederliga direkt sidan?
    Iallafall är Ni väldigt duktiga, jag är imponerad!
    Hoppas det blir kamp om bucklan nästa år, planerar köra en mini-apell...

    SvaraRadera
  3. Hej Ingalill o Anja! Jovisst känns det som om många svårigheter är rastypiska. knappt någon av dsg:arna på lydnaden i Tollarp i somras klarade några poäng på den grenen.

    Ang apportbocken så måste jag skriva ett nytt inlägg... ;)

    Ninni, kul att höra av dig! ;)
    De ingångar jag pratar om nu är inte i samband med inkallning (där har jag övergått från runda-bakom-mig till direkt-intill-vänster med olika kommandon) utan ifrån allmän lunk till att ställa upp invid min sida. Då ska han in vid sidan direkt, den andra metoden känner jag inte till ens? Vi har alltså tränat med klossmetoden ett tag för att han ska få lite känsla för att han har en bakdel, men det är svårt att se som förare hur mycket han utnyttjar den tekniken. Det måste nästan en utomstående kolla av...

    SvaraRadera
  4. Miniapell, förresten, det låter läskigt... ;)

    SvaraRadera