Senaste inläggen

måndag 10 januari 2011

Träningsinriktning 2011

Mål för mig 2011:
Lära mig grunderna i jaktlydnad och apportering.
Sikta mot stjärnorna för Eva Bodfäldt och få lite grepp om lydnadsträning.

Mål för Kasper 2011:
Komma igång med viltspårningen igen och träna bort att han går på färskvilt.
Tävla i rallylydnad, nybörjarklass, med godkänd poäng minst en gång under året. Rally blir officiell gren från 1 juli 2011.
Lära sig alla moment i rally fortsättningsklass. Vi har tränat någon gång på flertalet moment under hösten 2010, men inte så att det sitter ordentligt ännu.
Över huvud taget komma igång och träna igen när jag känner att han stabiliserats i magen med tanke på diagnosen pankreatit. Hitta nya fungerande belöningar.

Mål för Lakrits 2011:
Lära sig grunderna i jaktlydnad och apportering. Vi får säkert god hjälp genom jaktlydnadskursen som Anita N har i vår.
Lära sig lite lydnadsgrunder. Vi ska gå Sikta mot stjärnorna tillsammans i vår.
Bli ännu bättre på passivitet. Han har kommit en bra bit på väg 2010, men behöver träna mera och bli riktigt tyst.
Kanske nosa lite på viltspår, om jag ändå börjar lägga spår åt Kasper igen.

Hittade förra årets lista över mål. Dags att kommentera dem:

Mål för mig 2010:
Bli en duktigare klickertränare och en bättre systematik i lydnadsträningen. Hoppas mycket på Canis klickertränarkurs. Tyvärr blev inte Canis klickerkurs alls vad jag hoppats på. Det har inte alls varit den atmosfär av öppenhet och engagemang som jag hört från andra, utan mycket uppläsning och strikt regelföljande. Övriga i gruppen håller med. Jag tror dock jag utvecklats en del som klickertränare, även om jag brister i systematiken.
Lägga en god grund inför en ny valp, och att kunna hantera två hundar på ett bra sätt. Nya valpen Thorsvi Aberfeldy (Lakrits) har kommit in i familjen jättebra, och att vara ensam hemma med båda hundarna några veckor i somras funkade suveränt. Jag har kommit en bit på väg i att träna bägge samtidigt (en i passivitet, en i aktivitet) och det går att gå koppelpromenader med bägge samtidigt. De fungerar överhuvudtaget väl tillsammans i vardagen.

Mål för Kasper 2010:
Få ordning på viltspårningen så han inte går på färskvilt. Därefter starta i fler tävlingar, öppen klass. Mål: championat (krävs två ettor till). På grund av sen vår blev det bara en eller ett par viltspårsträningar. Sedan kom Lakrits, och då har det inte blivit mer viltspårande. Allt i frysen tinade dessutom och fick slängas när vi var på Lesvos, har inte skaffat nya klövar efter det.
Tävla i rallylydnad, nybörjarklass, minst en gång under året. Vi har tävlat i rally cirka fyra gånger under året, dock ännu inte kommit upp i 70 poäng. Jag har dock börjat få ordning på Kaspers nosande och sista gången missade vi på två Ligg där han enligt domaren inte låg ner ordentligt.
Bli bättre på momenten i vanlig lydnad (klickertränarkursen, träningslägret i Norberg). Träningslägret blev inställt pga. för få deltagare och vi har inte tränat särskilt mycket rena lydnadsmoment.
Gärna nosa lite mer på sök (träningslägret i Norberg). Blev aldrig av.
Mer burträning (burlekar) Har tränat bur med båda hundarna vid några tillfällen på sensommaren, bl.a. på VaBK. Gick bra, men flygburen är otymplig.
Mer störningsträning – i alla sammanhang: allt från inkallning, att gå fint lös hos mig till liggande i grupp osv. Detta har tränats framför allt i rallysammanhang (fortsättningsklassens moment som görs utan koppel) och även i viss mån tillsammans med Lakrits.

2 kommentarer:

  1. Vilket roligt år du har framför dig, Evas sikta mot stjärnorna blir säkert jättekul och även Anitas jaktlydnad.

    SvaraRadera
  2. Det tror jag med. :)
    Har man tur kanske det blir nån kurs för dej också framöver ... :D

    SvaraRadera