Senaste inläggen

lördag 22 januari 2011

Avelsförfrågan

Häpp!
Idag ringde en person som var intresserad av att avla på Kasper.
Nu går ju inte det eftersom han
a) är kastrerad
b) har tandfel
c) har pankreatit

Men det väcker frågan hos mig hur man egentligen hittar fram till hundar som man vill avla på. Jag pratade inte länge med henne, men hon nämnde att stamtavlan var intressant. Det får väl Kennel Götängens och Kitenga ta åt sig äran för. :)

Av för mig okänd anledning står det nog inte i Hunddata att Kasper är kastrerad, trodde att veterinären skulle skicka in sådana uppgifter per automatik. Att han har tandfel och pankreatit är inrapporterat till rasklubben, men jag vet ju inte hur uppgifterna där används eller sprids sedan.

Kasper ligger och blänger. Matte har förvägrat honom något mycket intressant.

4 kommentarer:

  1. Kastrering noteras inte på Hunddata. Det enda som noteras där är sådana saker som läses av officiellt; HD/ED, ögon, knä och patella. Kanske finns nån mer som jag inte har koll på.

    SvaraRadera
  2. Aha, det visste jag inte. Är inte det en miss just med tanke på folk som letar avelshundar?

    SvaraRadera
  3. Jo, förvisso, men jag tror att de flesta som letar avelshundar även kollar på annat än enbart hunddata, ofta håller man väl koll på hunden/linjerna rent generellt en längre tid och då lär man väl upptäcka det.

    Men jo, på ett sätt vore det väl inte fel men jag tror att SKK inte vill fylla registret med hur mycket info som helst utan håller sig till officiellt registrerade resultat och det är väl rätt klokt iofs.

    Många rasklubbar har ju egna register - t.ex. så har vi nyligen fixat ett sådant på Beauceronklubbens hemsida - och där noterar man nog ofta mycket mer info, inofficiella resultat, sjukdomar, dödsorsak etc.

    SvaraRadera
  4. Jag har också fått avelsförfrågningar efter Sotis. Men då har det handlat om personer som vi har träffat s.a.s "öga mot öga". Men Sotis är varken utställd eller höftledsröntgad så det har inte blivit något av med avel efter honom.

    SvaraRadera