Senaste inläggen

fredag 18 september 2009

Springande killar och skinkost

Jag tror att Kasper kanske har fått upp ögonen för sambandet mellan att springa iväg från matte och att inte få belöning. Iallafall går det framåt.

Det började med att vi på promenade gick förbi en bil med öppen baklucka, några människor och en hund. När vi dök upp framgick det tydligt att någon i gruppen tyckte det var ett utmäkt tillfälle att träna hunden, så jag sade att jag kan komma förbi en gång till. Skinkosten halades fram ur fickan och vi passerade bakluckan några gånger alldeles galant. Det var inte superfin fotgång, men fokus var på mig och skinkosten istället för på hunden. Har inte så bra koll på hur det gick för deras träning, men jag tyckte hunden var lugnare tredje gången vi passerade. De var iallafall glada att vi ställde upp. Vad gör man inte för att själv få lite störningsträning? :)

Sen hamnade vi på grusplanen, jag kopplade loss och vi började träna fritt följ. Det gick bra tills tre skolgrabbar sneddande springandes över plan. Kasper tyckte de var helkul och sprang efter, vände framme vid dem och kom tillbaka. Jag visade honom osttuben och lade tillbaka den i fickan. Tji ost för det.

Sen tränade vi vidare, lite läggande under gång, lite mer fritt följ. Då kom det två killar till, denna gång på väg till just grusplanen för att lira boll. Kasper sprang bort till den ena killen, rundade och tillbaka till mig. ”Han rundade konen!”, sade den andra killen. Jag skrattade och höll med, visade Kasper osttuben och stoppade undan den igen. Killarna började sparka bollen och jag tänkte att nu kommer Kasper att sticka dit igen. Att spela fotboll är hans favoritgren på bollsidan. Men, nej. Han höll sig hos mig och vi fortsatte träna läggande under gång och ett par inkallningar. Inga problem. Skinkosten lockade mer än fotbollen. Vad kul!

3 kommentarer:

  1. Har missat att du tränar med skinkost. Läste tipset i Land i fredags och nappade direkt på idén med god och kladdfri belöning. Fast jag köpte laxpastej i stället, mindre tub. Om Cärla gillar? Hihihi, hon är beredd att göra allt för sin matte (eller för ett tryck på tuben)!

    SvaraRadera
  2. Leverpastej på tub funkar också bra. Tuberna är ju lite stora i början, men det funkar rätt bra att ha i fickan. Laxpastej låter klart som något K skulle gilla oxå.
    Jag använder dem bara ibland, beror på vad vi gör. Tips: tubmojs funkar bra att kleta på trädstammar för nosövningar.

    SvaraRadera
  3. Leverpastej på tub...låter störtgott! Laxpastej är verkligen inte fel det heller. Massor av Omega- 3 du vet... Jag kan tänka mig att det inte funkar i alla lägen, men just nu är det det bästa träningsgodis jag någonsin upplevt!

    SvaraRadera