Senaste inläggen

torsdag 24 september 2009

Rörligt viltspårprov – älgklöv efterlyses!

Idag gick vi då ett nytt rörligt viltspårprov uppe i Roslagen. Det gick aningen bättre än sist, men Kasper är fortfarande mycket störd av färska viltspår. Han klarar alla lagda svårigheter bra med vinklar, återgångar osv, men de färska spåren är alltså mycket roligare än det lagda spåret. Vi landade på en 3:a idag.

Därmed gav jag återbud till söndagens inplanerade fasta prov. Vi behöver mer tid att träna störningar. Vildsvin tror jag vi har klarat av nu, och idag fick jag ytterligare en råddjursklöv, så vi kan träna på den typen av störningar med. Men i närheten hade domaren sett både spår och spillning av älg, och han trodde nog att det var det Kasper gick på. Särskilt på slutet, då var det färska spåret intressantare än klöven, som han bara markerade förstrött på innan han åter ville dra på det färska. Jag försökte leka igång honom på klöven genom att retas med den rakt framför nosen. Inte en tillstymmelse till intresse, det vara bara det riktiga spåret som gällde.

Lekte lite med klöven här hemma på tomten nu, och då var den ju kul igen. Ska nog ha med den några gånger bara som lekobjekt för att få upp det intresset lite mera. Leka med klöv, och belöna leken med skinkost.

Men sen behöver jag få tag i en älgklöv också. Helst från kalv, min frys börjar säga ifrån... ;)
Är det någon som har en sån, eller kan fixa nu i jakttider? Hör av er, jag behöver den verkligen!

Ang kursen har vi nu fem anmälningar, så nu ska vi bara slipa om schemat. Ska bli jättekul!

8 kommentarer:

  1. Jag har en kompis som kanske, kanske kan ordna en älgfossing. Det blir dock först efter oktoberjakten. Håll det som prel. Hittar du på annat håll, så låt mig få veta

    SvaraRadera
  2. Hmmm, vi slaktar en idag, roas killed.. kan man skicka klövar med posten????????

    SvaraRadera
  3. Tackar, återkommer om jag får tag i nån tidigare/på närmare håll.

    Ninni: det kan man nog om den är frusen. Den lär tina långsamt på sin väg norrut... men den väger väl en del?

    SvaraRadera
  4. Tror inte posten uppskattar om jag skickar... eller??? Älgjakten drar ju snart igång och hela småland vimlar ju av älgar med klövar & ben!!! Själv gillar jag köttet i frysboxen bättre!

    SvaraRadera
  5. Ja, väger gör den... våra två älgar är dessutom tjurar... den ene slaktvikt 250 kg...

    SvaraRadera
  6. Jag har nog några klövar som du kan få, tror knappast jag hinner/orkar lägga spår åt hundarna, den tid jag har för träning blir det jakt för hela slanten. :-)

    Vet dock inte när jag hinner ge dem till dig, men Uppsala är ju inte ljusår från V-tuna i alla fall.

    Vi kan höras via mejlen och bestämma vidare. Men inte förrän på söndag! Först ska jag överleva ett WT i Bro! :-)

    SvaraRadera
  7. Åsa: det vore kanon! Lycka till på WT:t! Min söndag ser nu helt ren ut eftersom viltspårprovet försvann. Mejlar dig.

    SvaraRadera
  8. Om det inte löst sig så har jag en älgklöv i frysen. Jag åker till Rimbo imorgon.

    SvaraRadera