Senaste inläggen

lördag 4 februari 2012

Mauritiusdagbok mån 9 jan


Mån 9 jan ringde jag och bokade en automatväxlad hyrbil tills på onsdag. Det känns bättre med automat om man nu ska köra på fel sida av vägen, då slipper man försöka växla med fel hand också. Vi har bilen i tre dagar, och får den levererad och hämtad vid hotellet.
Morgonstund ger bra solstolsplatser.

Vi tog en slappardag på hotellet, tänkte åka ut med glasbottenbåten, men den hade gått sönder. Vi får hoppas den är fixad till slutet av veckan. Vi tog en fotopromenad i norra tallskogen invid den publika stranden. Det var dags att rasta vidvinkelobjektivet, som inte kommit fram hittills. 
 Tallskogen norr om hotellet.
I fjärran skymtar det lilla samhälle där klädaffären låg, som vi upptäckte senare.
Tallskogen söderut, på väg till restaurang och närbutik.
Efter denna heta vandring var det poolen som gällde. Lunch åt vi på Soleil Couchante, som ligger borta vid vårt närmaste minilivs. Vi åt underbart goda calamars grillés till ett bra pris. Bästa måltiden hittills.
Den supertunna lilla ryggsäcken är perfa till proviantering.

Vi handlade med oss lite vatten och öl och traskade hem igen. På eftermiddagen gjorde jag ett nytt försök med kombon vattenkamera och snorkelutrustning, och denna gång gick det bättre. Jag både filmade och fotade, och på den lilla skärmen syns det i alla fall lite fiskar. Borde bli bättre på stor skärm, särskilt om man klipper ihop det hela lite.


Ingen superkvalitet, och eftersom man får sikta och trycka lite på chansning (man ser inget på skärmen under vattnet) blir merparten av bilderna bara tomt gröna. Men på vissa syns faktiskt lite koraller och fiskar. Tagna med badkameran Nikon Coolpix AW100.
 Koraller en bit ut utanför hotellet.
 Liten randig fisk och röd korallboll i förgrunden.
 En randig fisk med lång överfena, typ scalare.
Fler randiga fiskar.

Jag har fotat en del under dagen i syfte att använda bilderna som underlag till akvareller, men det är fasiken vad tiden går här. Så långt som att ta fram penslarna kom jag inte, får se om det blir av nån eftermiddag framöver istället, trots att vi hyrt bil.

Ikväll kom några försäljare och dukade upp ett par bord på hotellområdet, och jag köpte ett halsband till Sara. Hon fick förresten även en sari (eller vad tygstyckena heter?) igår i Grand Baie. Skönt att ha presenter fixade.
På sarishopping till Sara.
Lite oroande är väderprognosen som lovar regn större delen av veckan. Vi får hoppas den är fel, eller att det åtminstone inte blir alltför illa. Åskväder och störtregn vill jag helst inte ha när jag premiärkör på denna ö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar