Senaste inläggen

måndag 20 juni 2011

Träning med Lakrits

Efter en förvånansvärt lindrig dag och husse tagit Kasper på en cykeltur kände jag att jag nog ville ta ut Lakrits ensam för lite träning.
Jag hade fem småföremål med mig:
1) 250-gramsdummy
2) kaninboll
3) hemgjord valpdummy
4) tennisboll
5) minidummy
Jag lade ut dem på gröna ängen i nummerordning, ungefär som den inexakta skissen visar. Lakrits fick vara med lös och fri att titta, men inte plocka upp. Nummer 3) låg i ganska nyklippt gräs, övriga strax utanför planen i högt gräs.

Sen skickade jag honom på Sök från vår startposition snett framför ena fotbollsmålet. Han kutade direkt till favoriten 2). Kanindummyn! Lika snabb och säker var han på nummer 4) och 5). Jag tog ett steg fram och skicka på nytt. Och fasiken – gick han inte ut ungefär i riktning mot 2)-platsen, men fick vittring på 3) och plockade in den.
Sista skicket blev inte så bra. Han sprang och sökte ett tag vid 4) och 5) men det blev snart uppenbart att de inte var där, och då var han lost. Jag kallade in honom och satte honom vid startpositionen. Sedan gick jag ut och jonglerade lite med dummyn 1) innan den hamnade på samma plats igen. Jag gick tillbaka, vände på klacken med ett Nära, gick en bit fram och kastade in kaninbollen bland busksnåren bakom oss (punkt X). Sedan vände vi tillbaka till startpositionen på nytt. Nu gjorde jag ett dirigeringstecken ut till nummer 1) och Lakrits satte av med full karutta. Och in igen.
Som belöning fick han gå på kaninbollen med ett nytt Sök. Där hade han ju en stor förväntan men höll sig fint vid min sida tills kommandot kom. Egentligen borde jag kanske ha hämtat in den själv. Men han hade skött sig så fint att jag ville belöna detta. Kommentarer på det, någon?
Vi fortsatte med lite lullande i snirklar runt ett gäng äppelträd. Jag avslutade med att lägga kaninbollen i en liten buske så att Lakrits såg. Vi gick vidare och så kastade jag en dummy åt andra hållet, som han fick ta som en avledande markering. Vi vände om, och hade nu cirka femtio meter till busken. Jag dirigerade Ut och så snart han började sakta in vid busken blåste jag närsök (utan mellanliggande Stopp-signal). Behöver jag säga att han grejade det perfekt?
Nu hoppas jag få höra lite från dagens FART 2 som Reko och Leia varit på idag. Resterande hundar ska på motsvarande evenemang på onsdag. Hoppas innerligt att det inte möter några hinder för oss, utan att vi kan vara med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar