Senaste inläggen

tisdag 14 juni 2011

Fina fisken

Vi tog det lugnt imorse innan vi tankade hojarna och begav oss så långt bort på ön asfaltsvägarna når.
En kort mellanlandning i gamla Choria, men klättringen upp till den gamla borgen var alltför jobbig.
Vi körde istället ända ut till Emporios och lade oss på stranden en stund. Det kom och gick små moln i snabb takt och blåste skapligt, så ingen av oss var badsugen. Efter en skön soltimme promenerade vi bort till den rekommenderade restaurangen, Harry's Paradise.
Vi välkomnades av en färgsprakande och frodig blomsterträdgård, och borden var utplacerade under träden. Mycket fint och ganska ogrekiskt.
Vi åt falafel till förrätt och grillad fisk med mangold. Mycket smakligt. En hel mockakanna kaffe ställdes sedan fram till min stora belåtenhet. Ett ställe att varmt rekommendera om man tar sig så långt ut på ön.
Vi brummade tillbaka och stannade för att fota några klättrare, något ön är känd för. Sen stannade vi o badade i närbelägna Skalia och efter en stund dök dammiga klättrare upp för välbehövlig vila efter en dag på det varma berget.
På hemväg stannade vi på diverse fotospots och rätt var det är stannar Rolf sin moppe precis bakom mig och säger: "Var det rumsnyckeln du tappade här borta?" Han gick tillbaka något tjugotal meter och plockade upp den blå rumsnyckeln. Puh! Den hade vi aldrig hittat om vi så letat i resten av livet.
Hemma igen tog jag ett dopp i poolen och lånade sen med mig Rolfs dator ner till fiket. Jag fixade lite angelägna saker o så småningom dök Rolf upp för vidare promenad ner till restaurangerna. Vi valde ikväll Stukas som tydligen ägs av vår hotellvärd. En stor tallrik blandad fisk, bläckfisk o skaldjur och vitt vin. Mums! Nu tycker Rolf att fiskkvoten är nådd, men kanske jag njuter någon mer vläckfisk innan veckan är slut. Kul var att ett par octopus croquets, eller octopus balls, ingick på tallriken. De hade vi varit nyfikna på, men ännu inte provat. Riktigt goda!
Kvällen avslutades på vanliga hamnfiket där Rolf förutom kaffe beställde in en metaxa. Trestjärnig såklart.