Senaste inläggen

tisdag 31 augusti 2010

Ut och Närsök

På morgonen provade Lakrits och jag de nya övningarna igen. Vi höll åter till i köket.
Ut-övningen börjar vi få lite stil på nu, både han och jag. Jag lade till och med till visselpipan i mungipan, kände mig som John Wayne eller nån. :)
Det är nästan så jag inte behöver hålla handen om bringan längre, utan han väntar ändå. Men än så länge har jag handen kvar, för säkerhets skull. Nästa gång ska vi nog prova ute i trädgården.

Närsök, också på köksgolvet. Jag testade den eleganta Figaro-signalen, men kände att den blir för jobbig om man ska hålla på och blåsa ett tag. Nu kör jag istället nåt man kan kalla Vinden, en stigande, fallande ton likt vindens sus. Han har ju ännu ingen förståelse för att han ska fortsätta söka tills jag slutar blåsa, utan när han tyckte han var färdig (låg flera godisbitar kvar på golvet) skuttade han in till mig. Jag fortsatte blåsa och gjorde ny låg handsignal och fick ut honom igen. Är det rätt eller fel? Och hur avslutar man egentligen? Jag gissar på en inkallningssignal, men lägger man på den så här tidigt, eller bör man vänta med den? På något sätt bör han ju få reda på att övningen är avslutad. Kom med tips, go' vänner!

2 kommentarer:

  1. Det finns lite olika skolor. Jag blåser en till två signaler och är sedan tyst. Under inläring så låter jag hunden bryta när den vill och struntar i om det finns kvar eller inte. Kan också lägga på inkallning när jag ser att hunden börjar bli klar. Nu när Freddie kan signalen och han byter område innan jag tycker han är klar, stoppar jag honom och skickar tillbaka till området.

    SvaraRadera
  2. Okej, du blåser alltså inte under hela söket? Fördelar/nackdelar? (mer än att man blir trött själv...)

    Har nu det omvända att han fortsätter leta och vimsa omkring fast jag tycker att det hela är slut. Skulle du i nuläget ignorera det med?

    SvaraRadera