Senaste inläggen

tisdag 10 augusti 2010

Kasper var kanon på träningen

Igår hade klickertränargruppen bokat in en träningseftermiddag hos Kim i Skogås. Vi var fem där, men Kim, som för tillfället är hundlös, snickrade istället medan vi tränade.
Det fanns alltså gott om tid att titta på varandra och vad de olika ekipagen hade problem med.
Jag ville se om denna hunddoftsintensiva plats skulle ge oss nosningsproblem, och började med att låna Christinas punkterade fotboll för att dra igång honom. Därefter körde vi ett pass fotgående, och han gick jättebra!
Sedan visade jag bland annat hur vi har problem med att få till frekvensen med flyt i momenten, och någon föreslog att prova att rör dig mellan varje klick, så han inte börjar nosa efter eventuellt tappade godisar. Och det fungerade! Nu ska man ju egentligen stå still i detta moment, men kan det hjälpa oss framåt så får det väl bli rörelse, då.
Birgitta började prata om störning med godis i hand i samband med musmattetarget, och jag insåg att det där har vi inte tränat alls. Jag provade, och som väntat gick det inget bra. Hem och träna på det!
På slutet var det några som gjorde en budföring och då ville jag testa Canisupplägget på hur man börjar med budföring: gå fram och hälsa, hunden får godis hos den personen, gå bort kanske fem meter, koppla loss och bara stå och vänta. Just då kom ett par cyklister bakom mig på andra sidan staketet så Kasper stack dit. Men efter denna extralov sprang han fram till den andra personen, fick sig lite godis och kom tillbaka till mig. Skapligt för ett första försök, får man väl säga, om än inte perfekt.

Vi skildes åt strax efter sextiden, och jag som hade mat med mig, bestämde mig för att åka till klubben och äta min medtagna middag och träffa rallygänget som skulle samlas sju.
Jag tankade på Statoil på vägen dit och passade på att köpa en sån fotboll som Christina haft, för sen var mjukare och lättare än den fotboll vi haft i trädgården här hemma. Kasper gillade ju den, så det fick vara värt det alltför höga priset på 149 kr.
Jag hann äta min middag medan några andra tog en promenad på fältet och sedan byggde vi bana. Det var egentligen en fortsättningsklass, men vi bytte någon skylt och fick en nybörjarklass istället. Därför råkade det bli tre skyltar med någon form av Ligg, vilket visade sig bra.
Inte heller nu nosade Kasper mer än vid ett enda tillfälle. Suveränt! Han var med mig större delen av tiden och det enda vi egentligen missade på var just Ligg-skyltarna. Det har ju varit en baggis med varm och torr sommar, men nu var det lite fuktigt i gräset så den kräsmagade behagade inte riktigt vilja förstå vad matte ville.
Supernöjd åkte jag hem efter en kvalitetsdag med Kasper.
Och nu på morgonen fick han köra halvdussinet Ligg på blöt asfalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar