Senaste inläggen

fredag 20 augusti 2010

Samträning

Det är ju inte alldeles enkelt att träna med två hundar samtidigt. Och att hela tiden stänga in den ena på toa är inte heller så kul. Eller ha den ena inne och den andra på tomten, för den delen. Ibland måste man ju ha lugn och ro, och då är det en lösning att skilja på dem fysiskt, men idag valde jag en annan väg.
Vi var i köket, där jag har en köksö som kan utnyttjas på ett förträffligt sätt. Jag satte först Lakrits på ett ställe med instruktionen Vänta, sen satte jag Kasper vid en hörna. Någon meter framför Kasper (utom synhåll för Lakrits) lade jag sedan ett par godisbitar och gav även honom instruktionen Vänta.
Tillbaka hos Lakrits började vi träna Ligg. Först lade sig även Kasper, men det ignorerade jag och koncentrerade mig på Lakrits. Om Kasper satt eller låg hade ingen betydelse, bara han inte gick fram till godiset.
Jag tränade fem Ligg med Lakrits, sedan sade jag ”Kasper, varsågod!”. Medan jag fyllde på hos honom fick Lakrits liten vilostund. Sedan fem nya. Det här gick alldeles utmärkt! Kasper fick träna stadga medan Lakrits fick träna lite grundläggande Ligg. Faktiskt också med lite stadga på slutet, jag testade både med godishand, att ta något steg bakåt och att vänta cirka tio sekunder innan jag klickade.
Åh, vad mina hundar är bra! :)

1 kommentar:

  1. Ja bara att kunna träna 2 hundar är träning i sig. Du har inte funderat på något "stationsbeteende" typ som tigrarna har på cirkus. Det har funkat bra på mina hundar. Man belönar den hund som inte tränas nästan lika mycket helt enkelt.

    SvaraRadera