Senaste inläggen

lördag 27 februari 2010

Västar

Angående Ninnis kommentar på gårdagens inlägg: jag hittade västen Ninni föreslog på http://www.gappay.dk/beklaedning-1/french-vest-37/
Är det en sån du menar? De är i nylon, blir det inte a) varmt och b) prassligt?


Den jag kikade på hos Teba ser ut så här:

  
Väst Trapper art: 9488 Funktionell väst för alla som tränar hund. Lämplig även som fritids-, jakt- och skytteväst. 8 praktiska fickor, däribland stor vattenavvisande ryggficka samt innerficka. Tillverkad i vårt slitstarka borstade TC-1200 material. Impregnerad med Teflonbeläggning för extra smuts- och vattenavvisande egenskaper. Finns i mörkgrön, samt i brun. Ange färg och storlek vid beställning i kommentarrutan. Storlek S-XXL


De egenskaper jag är ute efter:
Många fickor till godis, leksaker, bajspåsar, handvärmarfickor, liten ficka till visselpipa, innerficka, ficka på ryggen till linor, dummy och annat.
Materialet ska vara tunt, så det inte blir för varmt på sommaren (okej , värsta sommardagarna kanske man inte har den på) och rymlig så man kan sätta på sig rejält med kläder under för vinterbruk, och den får inte vara prasslig.
Västen måste gå att tvätta enkelt, utan att förlora vare sig form eller färg.

Min nuvarande väst köpte jag apbilligt på rea, ville inte lägga för mycket pengar innan jag visste om jag skulle gilla att använda ett sådant plagg. Den är riktigt bra för sina pengar, men saknar ryggficka och innerficka samt att tyget är av så dålig kvalitet att det noppar sig efter bara ett par tvättar. 

Paw-västen ser ut så här: 

Denna designade och välsydda väst från PAW of Sweden är perfekt när du jagar, tränar din hund eller bara behöver ett  plagg med många smarta funktioner och oslagbar rörlighet.
Västen är välsydd med många fina
detaljer. Den har, med sina elva fickor,
alla förvaringsmöjligheter du behöver. Knäpps med fyra knappar. Sprund i
sidorna och snygga skinndetaljer.


Västen är tillverkad av slitstark 100 % borstad twill med ett matchande bomulls-foder. Tre innerfickor.


Fram: två fickor med dragkedja, två insticksfickor samt två rejäla fickor för ammunition.
Bak: stor ryggficka samt en mindre ficka med lock.
Ryggfickan är fodrad och går att öppna för att underlätta rengöring efter en jaktdag eller ett träningspass.
Färger: olivgrön och brun.

Jösses, när jag nu tittar på den blir jag lite osäker. Snygg är den, och fickor har den, men hur är det med tvättbarheten? Är det nån av er som har en sån, uppfyller den alla mina krav?
Läser nu (igen) recensionen av PAW-västen (http://www.pawofsweden.se/links/JoF_8-09_.pdf) och den låter ju jättebra även beträffande tvättbarhet.

Dragkedja eller knappar? Jag tror det kvittar för min del, knäpper bara om jag fryser eller plagget riskerar att vara i vägen. I det sista fallet kan det vara en fördel med knappar, för då kan man knäppa bara en för att hålla ihop plagget så det inte fladdrar, men slippa stänga det helt.

Edit: det är på Sweden game Fair i Tullgarn i maj jag eventuellt skulle köpa PAW-västen, ingen annanstans. Blandade ihop två Stockholmsnära slott och tillika två retrieverevent... *skäms*

10 kommentarer:

  1. Svårt det där, man vill ju nästan prova innan man köper. Fast själv beställde jag en sån här: http://www.engelsons.se/jakt-fritid-klader/index.php?do=prod&art=1363
    på ren chansning - hyfsat pris var det ju liksom även om den nu inte hade varit kanonbra, men jag blev jättenöjd. Har dock inte haft den så mycket, köpte den i höstas och det blev inte att jag använde den så pass mycket att jag har hunnit tvätta den så det kan jag inte säga så mycket om. Gott om fickor har den i alla fall, så det räcker och blir över... ;)

    Hoppas du hittar en bra väst som du trivs med.

    SvaraRadera
  2. Åsa, visst är det svårt. Har också kikat på den där, den är ju onekligen mycket prisvärd. Jag fattar dock inte riktigt vad de menar med att man ska hänga koppel i de två ringarna i brösthöjd... ser inte det lite lätt obscent ut på en tjej? Och ska hunden vara i kopplets andra ände, eller ska det vara en upphängningsplats för koppel som inte används? Hur är det med prassligheten på den västen? Är ryggfickan klädd invändigt med smutsavvisande material?

    SvaraRadera
  3. Ska börja med att tillägga att det är den svarta varianten jag har: http://www.engelsons.se/jakt-fritid-klader/index.php?do=prod&art=1144

    Ringarna sitter inte i brösthöjd, de sitter snarare vid nedersta revbenet (jag tog på mig min väst för att testa), du ser nog också det på en av bilderna. Tanken med ringarna skulle jag tro är att man hakar i kopplet där när man inte använder det, fast jag lägger nog hellre kopplet i fickan, känns mer praktiskt. Däremot så kan jag tänka mig att haka i t.ex en klicker med elastiskt band där eller något sådant.

    Ryggfickan är inte klädd med smutsavvisande material, utan mer "vanligt" foder.

    Prasslig tycker jag inte västen är, den är naturligtvis inte lika "tyst" som en väst i tyg, men den är ändå inte speciellt prasslig. Det är ju en blandning av polyester och bomull, tittar man på den gröna varianten ser den mer ut som nylon men den är inte så blank i verkligheten (i alla fall inte den svarta som jag har och det är ju samma tyg i dem vad jag kan se) och den är inte så prasslig som den ser ut att vara enligt bilden där.

    Fickorna fram är suveräna, stora och rejäla, sen finns det fickor innanför dessa, samt att det även är insticksfickor från sidan liksom.

    Har sett ganska många hundmänniskor som haft samma väst så den är tydligen ganska populär och det kan jag förstå, den är tillräckligt praktisk för att vara bra och priset är ju verkligen kanonbra. Jag TROR också att den kommer att hålla sig bra efter tvätt men det kan jag alltså inte säga något om ännu eftersom jag inte tvättat min än.

    SvaraRadera
  4. Jag har flera västar, bl.a. en från PAW men den är alldeles för varm och tjock för min smak. Den jag är mest nöjd med och den jag använder regelbundet är en Pinewoodväst (http://www.racerback.se/pinewood-vaest-trapper-p-798.html).
    Den har alla egenskaper du eftersträvar - massor av fickor, lätt att tvätta, är rymlig och inte för tjock när det är varmt. Den finns i två färger om jag minns rätt, en brun och en beige. Båda med svart ok.
    Det finns säkert andra västar som är minst lika bra, men den här kan jag rekommendera.

    /Åsa

    SvaraRadera
  5. Åsa A: tycker också koppel i fickan känns mer naturligt. Men givetvis kan ringarna komma väl till pass för annat smått och gott. ;)
    Skönt att kunna konstatera att det inte ser fullt så obscent ut som jag först fruktade. :D

    Åsa: aha, här har vi en med kunskap om BÅDA mina potentiella västar. Det är just en sån Trapper som Teba säljer och som jag provade igår. Då tyckte jag att fodret verkade väl varmt (fleece-/filtliknande?), iof mjukt och skönt. Menar du att den alltså är svalare att ha på sig än PAW-västen?

    Orkar du får du hemskt gärna komma med en utförligare jämförelse dessa två emellan. Vi åker hem på tisdag om planen inte ändras, så än har jag chansen att svänga förbi Teba och köpa den där Trapper-västen. ;)

    SvaraRadera
  6. 90% av de jag tränar med har Gappay, jag tycker den är zuper, kanske dock inte i 30 graders värme, någon har Euro Joe, ngn Bende-västen.
    Men jag gillar passformen på min, väldigt ställbar.
    Prasslar gör den inte alls.

    SvaraRadera
  7. Vad det är svårt det där med västar. jag känner alltmer att jag nog måste se dem irl innan jag bestämmer mig. Passformen är ju väsentlig, så prova känns som ett måste. Den på Teba har jag ju provat nu, så den har jag som en stark kandidat. Men jag håller nog fast vid min nuvarande ett tag till, tills jag hittar en som verkligen känns hundraprocentig - irl.
    Fler förslag mottages tacksamt, så fortsätter jag fundera.

    SvaraRadera
  8. http://www.gappay.dk/popup_image.php?pID=357&TB_iframe=true&width=750&height=600

    denna liknar min, men inte exakt, har du kollat på vipdog.se

    SvaraRadera
  9. Hej Eva, jag läser Din blogg lite då och då och ser nu att Du är ute efter en praktisk väst. Jag har två: en Trapper, som jag är jättenöjd med, som jag har när jag tränar hund och en liknande PAW fast utan foder (Beretta), som jag använder mera till "snyggt", typ prov och jakt. www.hundsystrarna.se har ju några också. Lycka till med köpet.

    SvaraRadera
  10. Det är väl lite mode klart, vi IPO-folk vill ha Gappay/EuroJoe... ja, eller troligen samma märke som vår skyddsärm...
    inom jakten har man kanske lite annat mode?

    SvaraRadera